Home / Blog / Cliënten werven voor Psychologiepraktijken | Marketing voor Psychologen

Cliënten werven voor Psychologiepraktijken | Marketing voor Psychologen

Psychologen

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 15 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Cliënten werven voor Psychologiepraktijken | Marketing voor Psychologen

In dit artikel lees je:

  • Over de beste manieren voor het online werven van cliënten voor psychologiepraktijken
  • De marketing platformen en kanalen die je als psycholoog effectief kan inzetten
  • Hoe je marketingactiviteiten kan meten voor meer resultaat

 

Online cliënten werven voor Psychologiepraktijken: Grote kansen

Online marketing staat voor psychologiepraktijken nog in de kinderschoenen. Na onder meer succesvol te zijn geworden in de paramedische markt, hebben wij de afgelopen jaren ook ervaring opgedaan met de markt voor psychologen.

Hierbij hebben we onder meer gewerkt voor zelfstandige psychologen en MKB-bedrijven waar psychiatrische en psychologische expertises business-to-business worden geleverd. Online succesvol cliënten werven in deze markt vereist kennis van deze zorgketen, inhoudelijke therapie en productkennis én kennis van de internetgebruiker met een zorgbehoefte.

Wat vaststaat is dat deze markt aan de vraagzijde groeit: Mensen zoeken meer en vaker naar informatie over therapieën in relatie tot mentale en psychische klachten. Voor het effectief helpen, informeren en aantrekken van nieuwe cliënten, nemen wij in dit artikel de belangrijkste online marketing kanalen door.

Teamfoto Medifactor

Een website voor psychologen

De zorgketen voor GGZ kent veel organen, disciplines en typen psychologen. Om dit vanuit een gezond commercieel perspectief te bekijken, onderscheiden we voor dit artikel de volgende drie methoden om jouw praktijk of bedrijf bij de juiste doelgroep bekend te maken:

  • Een netwerk bouwen in de GGZ zorgketen
  • Publicaties, onderzoeken en papers voor offline marketing
  • Digitale zichtbaarheid op Google met online marketing

Dit artikel gaat over de digitale identiteit van een psychologenpraktijk. Nu zijn er binnen de online marketing voor psychologie vele disciplines te onderscheiden. Dit heeft te maken met de grote variëteit aan de vraagzijde.

Om het overzichtelijk te houden, behandelen wij er in dit artikel zes. Als deze disciplines gepast, consequent en met focus worden ingezet, dan kunnen ze veel waarde toevoegen voor marktpartijen. Ondanks dat het mogelijk een wat ongepaste term is, geldt wel degelijk een “customer journey”.

Onthoud dat er hier mensen niets gaan verkopen, maar helpen in hun zoektocht naar de juiste zorgprofessional. Je kunt je voorstellen hoe groot de toegevoegde waarde is voor mensen met psychische klachten wanneer ze op een prettige wijze en enkele stappen bij de juiste psycholoog terecht komen.

Het uitgangspunt is hier Google. Dagelijks voeren mensen vele vragen en zoektermen in over psychische klachten en hulp daartoe. En daarin kan jij een belangrijke rol vervullen.

Wij weten welke typen online marketing geschikt zijn voor verschillende psychologen

Marketing Disciplines die geschikt zijn voor de psychologie

In de psychologie hebben we dus veel variatie in marktvraag. Particuliere personen kunnen op zoek zijn naar een psycholoog en zo ook bedrijven die hulp nodig hebben bij uitgevallen werknemers.

De doelstellingen voor beiden lopen natuurlijk behoorlijk uiteen. Wij kennen praktijken die het prima vinden om met enkele cliënten per maand te groeien. Zo werken wij ook voor bedrijfspsychologie praktijken waar business-to-business met re-integratie producten wordt gewerkt. Dat levert andere doelstellingen en een andere aanpak op.

Het type marketingkanaal dat het meest effectief is, wordt hierdoor bepaald. We maken daarom eerst een overzicht van alle online marketing kanalen die je in de psychologie kan inzetten. Daarna leggen wij in detail uit hoe ze worden uitgevoerd. Marketing platformen:

  • De website van de praktijk als belangrijkste communicatiemiddel
  • Het Google Mijn Bedrijf profiel voor optimaal bereik van de praktijk
  • Profielen op websites als Psyned.nl, Psycholoog.nl en Zorgkaartnederland

Marketing Kanalen:

  • Google Ads voor mensen die direct contact met jouw praktijk willen
  • Psychologische content voor een duidelijke identiteit en het aantrekken van specifieke cliënten
  • Facebook en Instagram voor het bereiken van zakelijke doelgroepen
  • E-mail marketing voor het binden en opvolgen van cliënten en trajecten
  • Youtube voor het creëren van bewustzijn rondom psychologie en psychiatrie

Zoals je ziet noemen wij platformen en kanalen. Het onderscheid is hier dat cliënten via kanalen naar platformen gaan en daar contact leggen of informatie halen. In het volgende stuk bespreken we het belangrijkste kanaal als het gaat om marketing in de psychologie: De Website.

Psycholoog social media

Een website voor psychologen

Wil je als psycholoog stappen zetten met online marketing? Zorg dan eerst voor een goede website. Dit is echt het allerbelangrijkste communicatiemiddel dat je kan hebben. De andere platformen en kanalen zullen altijd op zichzelf altijd wel iets doen qua bereik, maar een website is echt number one.

Na een bezoek aan websites als psycholoog.nl en psyned.nl is het volgende bezoek namelijk aan de website van een psycholoog die ze aanspreekt. Dit kan via een link gedaan worden, maar reken maar dat mensen die praktijk in Google invoeren.

Wanneer je dan een website hebt die goed is ingericht – dat wil zeggen dat je relevante informatie op een aantrekkelijke manier presenteert en contact opnemen laagdrempelig is en makkelijk gaat – dan vergroot je de kans dat bezoekers contact nemen.

Denk daarnaast aan zaken als foto’s van hoge kwaliteit en de juiste setting. Ook cliënten aan het woord laten over de ervaringen met jouw therapieën zorgen voor een verhoogd gevoel van vertrouwen. Heel belangrijk bij een stap naar de psycholoog, want dat valt sowieso niet mee en is anders dan wanneer er lichamelijk letsel is.

Website psycholoog

Twee soorten websites voor psychologen

Voor psychologen werken wij met twee soorten websites:

  • Een functioneel en betaalbaar design dat afgestemd is op de markt
  • Een op maat gemaakte website vanaf een leeg vel

Het design dat op de markt is afgestemd, voorziet in een betaalbare en functionele website voor elke praktijk. Door onze ruime ervaring met zorgpraktijken, hebben wij veel data waaruit we bezoekersgedrag kennen, meten en kunnen voorspellen.

En omdat de belangrijkste eis van een website toch het omzetten van bezoekers naar klanten is, weten wij hoe een website waarop mensen met psychische klachten komen, moet zijn ingericht.

Het is een aantrekkelijke en moderne website, die zorgt voor een prettige gebruikerservaring. Met originele en goed geschoten foto’s van de psychologen en de praktijk kan bovendien een authentieke sfeer worden gezet.

Ondanks dat dit allemaal prima voldoet, kunnen er toch goede redenen zijn om met een leeg veel te starten. Het verschil met het eerder genoemde design is dat de stem en individuele wensen van de praktijkhouder zwaarder meewegen.

Een op maat gemaakte website is meestal visueel nóg aantrekkelijker en de eigen identiteit kan er nog beter in worden verwerkt. Qua functie en resultaat maakt het weinig tot geen verschil, beide typen websites zorgen voor vergelijkbare conversiecijfers.

De website met het vooraf afgestemde design voor psychologen kan in een paar weken online staan en kost € 2250 excl. btw. Omdat we starten met een leeg vel, gaat er vooral veel meer tijd in het design proces zitten. Daarom leveren wij deze voor € 5000 excl. btw. Die kan in drie maanden online staan.

websites voor psychologen

Google Mijn Bedrijf voor optimaal bereik

We hebben eerder gezegd dat de website het belangrijkste communicatiemiddel is voor bedrijven en praktijken in de psychologie. Daar voegen we aan toe er op één deelgebied daarvan – namelijk contact gemak link naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ – Het Google Mijn Bedrijf profiel minstens zo belangrijk is.

Dit geldt hoofdzakelijk voor de mensen die de praktijk al kennen, en daarmee contact willen. De naam van de praktijk wordt in Google ingevoerd en wanneer op dat moment een goed gevuld en bijgehouden Google Mijn Bedrijf profiel verschijnt, is de kans zeer groot dat mensen deze gebruiken.

Dat wil zeggen dat ze kijken naar de reviews, de navigatie gebruiken of de belknop gebruiken. Google biedt diverse opties om dit profiel er aantrekkelijk uit te laten zien. Als je ervoor zorgt dat je alles goed invult en bijhoud, dan zie je het gebruik ervan in je statistieken toenemen.

We lopen hier alle onderdelen door, met de weergave op een smartphone:

  • Je praktijknaam met Google sterrenscore (van je reviews) en een foto
  • Locatie informatie, openingstijden en je telefoonnummer inclusief kaart van Google Maps
  • Onder “overzicht” klikbare knoppen naar je website, om te bellen, te navigeren en te labelen
  • Onder “posts” kan je inhoudelijke content plaatsen. Denk aan posts over therapieën en de blogs die op je website staan
  • Onder “services” kan je vermelden welke therapieën en behandelingen je doet
  • Onder “reviews” staan gele sterren en regels tekst van jouw cliënten. Via de mobiele app kan je hen een WhatsApp link sturen waarmee ze in enkele seconden een review kunnen schrijven
  • Met de optie “foto’s” kan je de foto’s plaatsen die ook op jouw website staan

Tot slot kan jij bij de sectie “over” een uitgebreide toelichting geven over jouw praktijk. Cliënten kunnen ook vragen stellen in de Google Mijn Bedrijf chat. Hoe beter jouw profiel gevuld is, hoe meer contact gemak jij bestaande en nieuwe cliënten biedt.

GMB psycholoog mobiel

Profiel op Psyned.nl, Psycholoog.nl en Zorgkaartnederland

Op zoektermen als “psycholoog + woonplaats” scoren de platformen van Psyned, Psycholoog.nl en ZorgKaartNederland organisch hoog op de eerste pagina van Google. Ook hebben zij actieve Google Ads campagnes.

Deze websites hebben hoge aantallen bezoekers. Denk daarbij aan soms tienduizenden per maand. Het kan voor een lokale zelfstandig psycholoog een kleine eerste stap zijn voor meer exposure voor mensen met een gerichte, lokale behoefte.

Het onderscheidend vermogen tussen de manier waarop je jezelf kan presenteren is namelijk laag. Ook de gebruikerservaring kan beter. Het zijn als het ware databases van honderden therapeuten genoemd staan.

Door de bekendheid en het hoge vertrouwen van deze platformen, kan het zeker bijdragen aan meer bereik. Reken er overigens maar wel sterk op dat mensen na het zien van jouw praktijknaam en profiel, een bezoek aan jouw eigen website zullen plegen. En dat blijft hét platform voor identiteit en onderscheidend vermogen.

Logo's-psychologen-netwerk

Google Ads voor direct contact met een psycholoog

Voor mensen die weten dat ze naar een psycholoog willen of moeten, of zelfs de naam van de praktijk al weten, kan Google Ads een groot contact gemak bieden. Dit is qua bereikbaarheid een goede aanvulling op een Google Mijn Bedrijf profiel, omdat je in de tekstadvertenties van Google nét weer andere zaken kan vermelden die voor de zorgvrager relevant kunnen zijn.

Een voorbeeld hiervan is de “harde” call-to-action en het noemen van Unique Selling Points. Het doel van een Google Ads advertentie is namelijk simpel: Ervoor zorgen dat de zorgvrager de website snel bezoekt en daar contact met jou neemt.

Ook voor business-to-business toepassingen en producten die aan bedrijven worden geleverd, is Google Ads uitermate geschikt. Denk aan expertises een aanvullende onderzoeken bij uitgevallen medewerkers.

Onderaan deze alinea zie je een voorbeeld van een tekstadvertentie van Google bij het zoekwoord “psycholoog eindhoven” en “arbeidspsychologisch onderzoek”. Wellicht ten overvloede; het betreft hier dus een advertentie die na het invoeren van dit zoekwoord bovenaan de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt.

Jouw advertentie wordt niet per definitie vertoond en indien dat wel zo is, ook niet per definitie bij de eerste drie resultaten. Dit wordt bereikt wanneer de instellingen van het Google Ads account steeds zó worden aangepast, dat er een optimale data-match ontstaat op het moment dat iemand een zoektermen in de zoekbalk invoert.

Als die instellingen dus goed staan, is de kans op een vertoning groot en klikken gemiddeld genomen 3% tot 7% van de mensen op jouw tekstadvertentie. Dit klinkt misschien wat weinig, maar is markttechnisch een goede prestatie.

Per klik (en dus websitebezoek) betaal je een bedrag aan Google wat kan variëren tussen de € 0,50 en € 5,00. Dit verschil wordt weer gemaakt door de eerder genoemde instellingen, het budget dat je beschikbaar wil stellen en de plaats waar je adverteert. Met meer concurrentie wordt het natuurlijk duurder.

Deze prijzen en percentages klinken misschien wat abstract. Om aan te geven hoe je deze indicatoren moet lezen, leggen we in het volgende stuk uit hoe je het rendement van een Google Advertentiecampagne kan uitrekenen.

Tot slot kan je dit rendement flink verhogen wanneer je een moderne, relevante en gebruiksvriendelijke website hebt die erop gericht is de zoekintentie en vraag van de bezoekers te beantwoorden.

Tekstadvertentie psycholoog Eindhoven
Tekstadvertentie arbeidspsychologisch onderzoek

Rendement van Google Ads voor psychologen

Het rendement van Google Ads drukken wij uit in de omzet die per aangetrokken patiënt terug te voeren is naar Google Ads. Dit is geen gemakkelijke opgave en niet waterdicht te krijgen. Zo is er bijna altijd sprake van “multi-channel” aanwas van cliënten (daarover later in dit artikel meer.

Om toch tot een betrouwbaar kengetal te komen, hanteren wij de “cost-per-lead”, ofwel de kosten voor één aanmelding. Deze bereken je als volgt:

Aantal inkomende contactverzoeken
————————————————–
Klikkosten + Management Fee bureau

In de vorige sectie hebben wij het gehad over de kosten per klik op een advertentie en hoeveel mensen er op een advertentie klikken. We hebben daarbij gezegd dat wanneer je een moderne en gebruiksvriendelijke website hebt, je het rendement flink kan verhogen.

Stel je hebt 500 websitebezoekers per maand die jou bij € 2,00 per klik en dus € 1000 kosten. Daar komt € 720 een management fee voor het bureau bij. En uit die 500 bezoekers komen 20 aanmeldingen. Dan zijn je kosten voor één aanmelding dus € 86.

Bij een tarief van bijvoorbeeld €100 per uur of sessie, zijn dus meerdere sessies nodig om uit één traject deze wijze van patiënten aantrekken rendabel te maken. Maar wat als deze persoon iemand aanraad, of zelf nog een keer terugkomt na een bepaalde periode?

Met deze criteria dient rekening te worden gehouden als we kijken naar “wat Google Ads nu oplevert”. Met een kwartaal berekening van investeringen, websitebezoek en omzetgroei ontstaat een redelijk betrouwbaar en causaal beeld.

Rendement Ads voor psychologen

Aan je praktijk werken met Blogs en Youtube

Door het duurzaam aanbieden van sterk inhoudelijke informatie over psychische klachten en therapieën daarvoor, kan je op een permanente wijze vindbaar worden voor jouw cliëntengroep.

Aan het begin van dit artikel hebben we al gezegd dat de (online) markt aan de vragende kant groeit. De volumes van vragen en termen rondom psychische hulp en problematiek neemt gestaag toe.

Neem bijvoorbeeld EMDR-therapie. In tussen 2016 en 2020 is het zoekvolume hieromtrent bijna verdubbeld (van 20.000 keer naar 37.000 keer per maand). En dit gaat dan alleen nog over Google. Youtube geeft geen zoekvolumes, maar is wel net zo goed een zoekmachine en heeft natuurlijk miljoenen gebruikers en searches.

Om deze mensen te helpen in hun informatiebehoefte, raden wij aan blogs te schrijven voor op jouw website en daarnaast Youtube filmpjes te maken waarin je uitleg geeft.

En dit betreft zelfs een specifieke therapie. Het klachtenbeeld waarvoor EMDR een oplossing biedt, is gevarieerd en dat biedt een scala aan onderwerpen om over te schrijven. “Wat doet EMDR met je hersenen” is slechts één van de honderden vragen die je in één blog of video zou kunnen beantwoorden.

Wat blogs en video’s uniek maakt ten opzicht van andere marketingkanalen is het permanente karakter: Eenmaal online zal deze over tijd steeds beter zichtbaar en indexeerbaar zijn voor de algoritmes van Google en Youtube. En dat betekent steeds hogere en betere posities met een groeiende stroom kijkers en lezers als gevolg.

Er zijn diverse software programma’s waarmee je data over zoektermen en vragen binnen Google kan bekijken. Zo kunnen we vaststellen welke informatiebehoefte er over psychische klachten en therapieën is. De belangrijkste programma’s die wij gebruiken zijn Google Search Console en Ahrefs.

Psycholoog blog

Zoekmachine optimalisatie voor blogs en video’s

Het in de voorgaande alinea genoemde algoritme van Google en Youtube geeft blogs en video’s bepaalde regels en richtlijnen voor de manier waarop ze geplaatst moeten worden. Je hebt vast wel eens gehoord over de term SEO of zoekmachine optimalisatie. Dat is precies waar dit over gaat.

De regels zijn richtlijnen zijn uitgebreid en complex. Je moet hierbij denken aan tientallen, zo niet honderden criteria waaraan jouw website, de geschreven content en video’s aan moeten voldoen om goed indexeerbaar te worden. Het advies luidt dan ook dit altijd door een professional te laten doen.

Bij Medifactor hebben wij kennis van SEO, de psychologie markt, de vragen die zorgvragers stellen én van de klachten en therapieën die psychologen tegenkomen en toepassen. Wij zijn zogezegd hét gespecialiseerde marketing bureau voor psychologen.

Voor de leesbaarheid van dit onderdeel houden we het op onderstaande opsomming die een indruk geeft van SEO richtlijnen van Google en Youtube. De totale lijst is langer. Mocht je die willen weten, dan kan je altijd contact opnemen met een van onze zorgmarketing experts.

Google:

  • De laadsnelheid van je website en pagina’s
  • Relevantie van content vs. zoekintentie
  • Mobiele leesbaarheid van de content (Men leest jouw blogs ook op een smartphone)
  • Interne in de teksten tussen relevante pagina’s van de website
  • Autoriteit en omvang van je website

YouTube:

  • Geef je video-file de naam van zoekterm of vraag
  • Sluit je video af met een call-to-action voor contact met jouw praktijk
  • Zorg voor een relevante thumbnail. Dit is de voorvertoning van jouw video
  • Zet een duidelijke beschrijving bij de video, voor duidelijke verwachtingen
  • Het aantal video’s op en de leeftijd van je YouTube profiel
Youtube psychologie

Hoog rendement uit blogs voor psychologen

Als je een duidelijke strategie hebt met jouw praktijk – dat wil zeggen, met welke therapieën los ik welke psychische klachten op – dan ben je ook goed in staat om focus aan te brengen in blogs en daarmee die mensen aan te trekken die daarover vragen hebben.

Terug naar het eerder genoemde voorbeeld van EMDR therapie (en voor wat hierna komt is hier elke therapie of klacht in te vullen). Hoe meer blogs jij hierover schrijft, hoe beter zichtbaar en vindbaar jij wordt voor mensen en Google wanneer vragen over EMDR worden ingevoerd.

Google (en mensen) gaat jouw praktijk en website als autoriteit zien als keer op keer jouw blogs worden vertoond en worden gelezen. Dergelijke interacties zijn ook zogenaamde positieve ranking factoren, die ervoor zorgen dat je de volgende keer weer goed scoort.

En zo ontstaat een opwaartse beweging. Meer blogs zorgen voor meer bezoekers, waardoor Google jouw content een hogere plek geeft. En daardoor krijg je weer meer bezoekers. Als je vervolgens Google Analytics en Google Search Console goed hebt ingericht, kan je ook nog eens haarfijn zien hoe jouw blogs worden vertoond, op welke termen ze ranken en hoeveel mensen ze lezen. Je kan zelfs zien hoelang ze op één blogpagina blijven.

Medifactor levert deze blogs zonder dat jij als psycholoog daar werk aan hebt. We leren jou en jouw praktijk wel graag kennen. Door gerichte interviews krijgen wij een goed beeld van jouw identiteit als psycholoog.

Deze verwerken wij in de content. Voor € 315 excl. btw per stuk doen wij het vooronderzoek, schrijven wij het artikel en plaatsen het in een aantrekkelijk design op jouw website.

Omdat Google wel even tijd nodig heeft om jouw content te indexeren (dit is allemaal haarfijn real-time te volgen en dat laten wij jou ook zien), raden wij je aan minstens 1 of 2 blogs per maand aan je website toe te voegen.

Zo ontwikkel je na 6 maanden tot een jaar een duurzame bezoekersstroom, waaruit op enig moment de eerste nieuwe contact zullen komen. En dan kan je het rendement gaan uitrekenen.

Stel je hebt een jaar lang elke maand 2 blogs toegevoegd op je website. € 315 x 24 stuks maakt een totale investering van € 7.560 Als we conservatief rekenen met € 100 per sessie, heb je op jaarbasis dus minstens 70 a 80 sessies nodig om in ieder geval uit de kosten te komen.

Laten we voor het rekengemak zeggen dat hiervoor 15 nieuwe cliënten nodig zijn. Daarvoor zijn 700 tot 1000 bezoekers voor nodig. Dit is een volkomen realistisch en zelfs laag te noemen aantal.

Voor praktijken die langer dan 6 maanden content toevoegen is dit een kwestie van enkele maanden. Als ze vervolgens content blijven toevoegen dan is het na een jaar zelfs een kwestie van een paar weken. Het rendement van psychologische blogs is op de lange termijn dus enorm en niet minder dan een grandioze investering te noemen.

Rendement blogs psychologen

Klachten bespreekbaar maken met Social Media

De activiteiten op social media voor een psycholoog zijn er vooral op gericht om klachten bespreekbaar te maken. Zoals eerder gezegd, een stap naar de GGZ is niet makkelijk, ondanks dat in deze moderne tijd de aandacht en erkenning ervoor groeien.

Zoals we aan het begin van dit artikel al melden, groeit de “vraagzijde” van de markt voor psychologen enorm. Dat meten we af aan aan de zoekvolumes van termen en vragen in Google gericht op psychische klachten.

Ook de interesse voor psychische hulp vertaalt in moderne therapieën groeit. Het is zogezegd breder geaccepteerd en bespreekbaar. Vertel daarom op Facebook, Instagram en Linkedin vooral over welke klachten je behandeld, welke therapieën je doet, wat je in het psychisch welzijn van de mensen signaleert en welke hulp jij biedt.

Dit gaat je overigens weinig tot geen (directe) nieuwe patiënten opleveren. En dat hoeft ook niet. De mensen die jouw pagina of profiel volgen zijn dezelfde mensen die zich verder oriënteren op het internet en daarbij getriggerd worden door inhoudelijke, relevante content.

Als je dit vervolgens goed verzorgt op een moderne, gebruiksvriendelijke website, dan kan jouw bekendheid en zichtbaarheid op social media goed bijdragen aan een stap naar joúw praktijk, in plaats naar die van iemand anders.

Klachten bespreekbaar maken met Social Media

Volgers creëren op Social Media

Om wel mensen te bereiken die zich tot dergelijke content en posts aangetrokken voelen, moeten ze jouw pagina’s of profielen wel eerst gaan volgen. Nodig mensen daarom pro-actief uit voor je eerste netwerk of wordt vrienden met ze.

Dit kan bijvoorbeeld op je website. Met diverse discrete call-to-actions kan je mensen naar jouw social kanalen bewegen. Je kan het ook in de posts zelf doen, door vragen om zaken te delen als jouw volgers denken dat mensen er iets aan kunnen hebben.

Uiteindelijk wil je over een langere periode van tijd waarde brengen bij mensen die van jouw hulp gebruik zouden kunnen maken. Om de inhoud van je posts relevant en waardevol te houden, raden wij aan met rubrieken te werken.

Denk hierbij aan onderstaande voorbeelden:

  • Inzichten uit de psychologie
  • Resultaten van behandelingen
  • Informatie over klachten
  • Informatie over vergoedingen
  • Beantwoorden van in Google gestelde vragen

Het is aan jou zelf met welke frequentie je post. Doe het niet te weinig, want je moet je doelgroep wel waarde blijven bieden. Dus sowiezo enkele keren per week. Gebruik een programma als Social Pilot voor het maken van een contentkalender die dit automatiseert. Zo kan je alle social media activiteiten clusteren in een paar uur per week.

Social Pilot

Patiëntentevredenheid met E-mail marketing

Uit de markt horen wij regelmatig dat na behandelingen contact wordt onderhouden met patiënten. Dit kan zijn door ze een keer te bellen of een mail te sturen waarin gevraagd wordt hoe het gaat.

Het blijkt dat dit soort persoonlijke berichten het erg goed doet bij patiënten. De betrokkenheid wordt hoog gewaardeerd. Ook worden mensen geactiveerd om over het behandelresultaat na te denken.

Dit kan kan weer leiden tot extra behandelingen. Uiteraard alleen als die nodig zijn. Maar voor een zeker percentage van jouw patiënten geldt dat natuurlijk ook.

Als je dit systematisch inzet, draagt dit bij aan patiënten binding (klantenbinding) aan de praktijk en een beter financieel resultaat. Systematisch betekent twee zaken:

  • Je moet dit faciliteren met een systeem, bijvoorbeeld met een e-mail programma als mailchimp.
  • Jijzelf of de psychologen in jouw praktijk moeten dit bewust gaan opvolgen.

Als je deze werkwijze een vast onderdeel kan maken, bereik je ook dat deel van de mensen die aangetrokken worden door een andere praktijk op het moment dat er weer een actieve zorgbehoefte ontstaat (op wat voor manier dan ook). Zo vergroot je de kans dat ze bij jou blijven.

Hierboven staat het e-mail programma mail-chimp genoemd. Daarin kan je mailreeksen maken die je kan automatiseren. Nu klinkt dat misschien wat commercieel, maar het doel hiervan is om het beter werkbaar voor de psycholoog te maken.

Als iemand bijvoorbeeld niet op een mail reageert, is het erg praktisch om na een paar dagen een reminder automatisch te laten versturen. Die mail kan dan nog steeds heel persoonlijk zijn geschreven.

Om je een idee te geven hoe dit eruit ziet, zie hieronder een e-mail format dat je naar eigen inzichten kan aanpassen.

Hoi {voornaam},

2 maanden geleden hebben wij samengewerkt aan jouw {klacht} en jouw EMDR-behandeltraject afgerond. Hoe gaat het nu met je?

We hebben graag even contact met jou om te zien of we jou goed hebben kunnen helpen, en of er nog zaken zijn waarbij we je nog kunnen helpen.

Bel of mail je ons deze week?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jerry Groot
Psycholoog

Patiëntentevredenheid met E-mail marketing

Marketing activiteiten meten

Buiten dat alle voorgaande besproken methoden en activiteiten logisch klinken, blijft het natuurlijk de vraag “hoe je zeker weet” dat de opbrengsten groter zijn dan de investeringen en hoe dat je inzichtelijk krijgt.

De data die je online genereert, zoals aantal bezoekers, time-on-site, zoektermen en vragen en het gebruik van contactformulieren zijn goed te meten met de volgende programma’s:

Google Analytics: Deze koppel je aan je website en laat zien waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op jouw website doen. Bijvoorbeeld dat een persoon via een Google Tekstadvertentie 1 minuut en 45 seconden op een bepaalde pagina is geweest en daarna een belknop heeft gebruikt voor contact.

Google Search Console: Koppel je ook aan je website en laat zien “hoe Google jouw website ziet”. Bijvoorbeeld dat een bepaalde pagina’s een X-aantal keer vertoond en bezocht is binnen de organische zoekresultaten voor een lijst zoekwoorden.

Google Tag Manager: Alle online marketing kanalen werken met “tags” om de activiteiten daaruit te meten. Als je de dus met veel kanalen actief bent, komt je website vol te staan met “tags”. Het is een hele klus om dit allemaal bij te houden en te controleren. En daarvoor is Google Tag Manager een heel handig programma.

Eenmaal (goed) ingericht ontstaat een betrouwbaar beeld van het type bezoekers, waar ze vandaan komen, wat ze op jouw website doen en welke acties ze nemen. Die “eind acties” waarbij ze dus daadwerkelijk contact met jou leggen en interessant worden voor jouw praktijk, noemen we conversie data.

De conversie data vertelt jou end-to-end welke marketing euro iets heeft opgeleverd. Let er hierbij wel op dat je deze data op de juiste manier analyseert. Bij het inzetten van meerdere marketingactiviteiten is de aanwas van groei namelijk altijd “multichannel” omdat jouw patiënt altijd een zekere reis aflegt voordat hij daadwerkelijk contact met jouw legt.

Marketing activiteiten meten

Multi-channel marketing

Voordat mensen met een psychische hulpvraag contact zoeken met een psycholoog, zijn ze al verschillende keren in aanraking geweest met die praktijk. Ze hebben de website al een paar keer bezocht en de aanwezige informatie meerdere keren doorgenomen.

Wat geeft dan de doorslag voor het moment van contact nemen? En waaraan schrijven we dit toe?

Het antwoord is dat jouw naamsbekendheid en de mate waarin mensen aan jouw praktijk denken als multichannel moet worden gezien. Er is niet één doorslaggevend moment of kanaal waarmee op waarop mensen besluiten dat jij hen hoogstwaarschijnlijk kan helpen.

Ondanks de nogmaals misschien niet helemaal passende term, legt ook de zorgvrager met een psychische hulpvraag een customer journey, voordat er contact is met jouw praktijk en hij de eerste behandeling bij jou doet.

Deze reis wordt op verschillende momenten en over verschillende kanalen afgelegd. Offline zaken als mond-tot-mond reclame zijn niet betrouwbaar te meten, maar de online kanalen kunnen we wel met elkaar integreren om die customer journey in zijn geheel te versterken.

Dus, als een zorgvrager zich bij jou meldt met depressie, angststoornissen, onverwerkte trauma’s burn-out klachten, dan is verstandig om met reverse engineering het causale verband vast te stellen tussen de marketingactiviteiten die je onderneemt en de patiëntenpopulatie die jij in jouw praktijk hebt.

customer journey

De customer journey van de psychische hulpvrager

Dat causale verband waterdicht vaststellen lukt of kan meestal niet. Metingen zijn nou eenmaal nooit 100% en zeker niet als het allemaal wat complexer wordt en over meerdere kanalen gaat. Het kan wel heel sterk benadert worden.

Om aan te geven wat er praktisch gebeurd (de customer journey zelf) en te laten zien hoe dit gemeten wordt (de technische achterkant), hebben hier een versimpelde customer journey omschreven van een persoon met klachten die duiden op een depressie.

Stap 1
Hulpvrager heeft al een tijdje last van vermoeidheid, een verminderde eetlust en concentratieproblemen tijdens het werk. Bovendien voelt hulpvragers zich somber en heeft nergens zin in. De klachten houden nu al een paar maanden aan. Hulpvrager heeft dit reeds aangegeven aan zijn partner. Samen besluiten ze een aantal zaken na te gaan.

Stap 2
Ze gaan naar Google en voeren in “klachten die duiden op een depressie”. Ze zien diverse websites van ziekenhuizen, ggz-instellingen en verenigingen. Het zijn allemaal vrij statische websites. Er zit één psycholoog tussen.

Stap 3
Deze psycholoog heeft een pagina die ingaat op hun vraag en die bovendien erg prettig leesbaar is. Ze lezen een artikel waarin uitleg wordt gegeven over de klachten. Ook worden diverse oorzaken en behandelingen door een psycholoog besproken. Deze staat er zelfs met een foto bij en je kan bellen voor een gratis adviesgesprek.

Stap 4
In de weken erna bezoeken ze nog enkele andere websites waarmee ze de klachten nalopen. Het lijkt inderdaad op een beginnende depressie. Om hier duidelijkheid in te hebben willen ze even iemand bellen. Hoe heet die ene psycholoog ook alweer van dat vrijblijvende adviesgesprek? Ze weten het niet meer.

Stap 5
In Google voeren ze daarom “psycholoog adviesgesprek bij depressie” in. Google weet inmiddels uit eerder bezoekersgedrags dat een aantal specifieke websites relevant zijn voor hen. En inderdaad, nu verschijnt die ene psycholoog bovenaan de pagina.

Stap 6
Aan de rechterzijde verschijnt ook het Google My Business profiel. Onder de reviews staan een aantal mensen die zeggen dat ze goed geholpen zijn. Er staat er ook eentje bij die zegt zelfs dat het adviesgesprek als heel prettig werd ervaren. Ze gebruiken de bel knop om direct te bellen met deze praktijk.

Stap 7
Ze hebben met de psycholoog gesproken en inderdaad, het was een zeer prettig gesprek. Ze denken nog even na over een behandeling. De naam van de praktijk hebben ze nu wel goed onthouden.

Stap 8
Na een paar maanden en pogingen om zelf van de klachten af te komen, lijkt het toch beter om in ieder geval een eerste gesprek te hebben bij de psycholoog. Ze gaan naar Google en voeren de naam in van de psycholoog waarmee ze eerder contact hadden. Het is nu ook weer erg makkelijk om te bellen met de belknop op het Google My Business profiel.

Stap 9
Er zijn een paar behandelingen geweest en hulpvrager voelt zich al een stuk beter. Een maand na het laatste gesprek krijgt hij een mail van de psycholoog die vraagt hoe het nu met hem is. Wat attent! Er wordt een consult ingepland om te evalueren waar ze nu staan en welke tools nodig zijn om deze staat aan te houden.

En zo zijn er vele scenario’s. In dit voorbeeld wordt medische content en Google My Business besproken. De ene Customer Journey is korter of langer dan de andere en bevat diverse kanalen en facetten van de online marketing.

Welke Online Marketing voor Psychologen?

In dit artikel hebben wij een compleet overzicht besproken van online marketing kanalen voor het werven en binden van cliënten voor psychologiepraktijken. Vaak kan je al goede stappen vooruit zetten als je één of twee kanalen goed inricht en met elkaar integreert.

De keuze hiervoor hangt af van de doelstellingen en identiteit die je als praktijkhouder voor ogen hebt. Voor elke psychologiepraktijk, elke doelstelling en elk budget hebben wij oplossingen.

Ben je na het lezen van dit artikel getriggerd en wil je meer weten over hij wij meer cliënten voor jouw praktijk kunnen werven, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen