Home / Blog / Een orthopedische kliniek online op de kaart zetten

Een orthopedische kliniek online op de kaart zetten

Fysiotherapeut

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 10 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Een Orthopedische kliniek online op de kaart zetten

In dit artikel lees je: 

  • Hoe je zorgvragers voor orthopedie online kan bereiken 
  • Hoe jij jouw identiteit als orthopedisch kliniek online kan borgen 
  • Over focus op in Google gestelde vragen

Bereik de zorgvrager voor orthopedie rechtstreeks

Met de voortschrijdende democratisering van informatie krijgt de patiënt of zorgvrager zelf een steeds sterkere positie als stakeholder in de zorgketen. Hij hoeft immers maar zijn klacht, blessure of medische vraag in te voeren in Google en hij kan aan relevante informatie komen waarmee en waardoor zijn mening en persoonlijke keuze voor een kliniek mee kunnen wegen. 

Nu kan je natuurlijk heel veel doen om zorgvragers te informeren over bewegingsklachten, operaties, revalidatietrajecten en blessures. Als we ons voor nu beperken tot de online activiteiten die daarvoor effectief kunnen zijn, kan je denken aan: 

  • Een uitgebreide website waarin je vertelt over alle klachten, ingrepen en trajecten die je voert. 
  • Video’s waarin je medisch specialisten laten uitleggen wie ze zijn, wat ze doen of ingaan op een specifieke klacht. Dit doet Annatommie trouwens erg leuk. 
  • Blogs waarin ervaringsverhalen van patiënten worden vastgelegd. Dit doen Orthoparc en de Sint Maartenskliniek erg goed. 

De complete lijst is uiteraard groter en die behandelen we in een ander artikel. In dit artikel hebben we het over jezelf als orthopedische kliniek echt duurzaam borgen binnen het internet. En daarmee bedoelen wat natuurlijk hoofdzakelijk Google. 

We doelen hierbij specifiek op de vragen die mensen invoeren die echt specifiek betrekking hebben op orthopedie. Dit kunnen vragen zijn van zowel zorgvragers als medisch specialisten zelf. 

Hoe dan ook, het pleit voor jou wanneer je in beide gevallen op pagina 1 van Google staat met een artikel die deze specifieke vraag beantwoord. Je zorgt hier enerzijds voor bezoekers aan jouw website en anderzijds voor een sterke en duidelijk identiteit, voor het gebied waarover vragen worden gesteld.

Online vragen voor Orthopedie

Mensen met orthopedisch gerelateerde vragen voeren daarvan een zeer groot scala in bij Google. Door onze ervaring met verschillende gespecialiseerde zorgpraktijken, orthopedische fysiotherapeuten en sportrevalidatie therapeuten, hebben wij de afgelopen jaren data verzameld die aangeeft dat er enerzijds informatiebehoefte is en dat anderzijds mensen ook echt overgaan tot contact met de specialist. En daarmee komt de zorgvraag bij de juiste specialist terecht. 

Hierbij daarvan een aantal voorbeelden: 

  • Wat zijn symptomen van een meniscusbeschadiging
  • Hoe revalideren gescheurde kruisband
  • Radiuskopfractuur elleboog hersteltijd
  • Knobbel op elleboog oorzaken
  • Hoelang fysiotherapie na heupoperatie 
  • Herstel na carpaal tunnel syndroom operatie

In Google wordt een groot scala aan orthopedisch gerelateerde vragen gesteld

Help deze mensen met medische blogs

Zoals eerder gezegd, is de zorgvrager zelf een belangrijke stakeholder als het gaat om de keuze voor een kliniek. Als hij bij zijn huisarts of fysiotherapeut wordt doorverwezen naar een orthopeed, reken maar dat hij zich online oriënteert. Wanneer jij op je website een blog bijhoud waarin dit soort vragen op een toegankelijke manier worden beantwoord, dan vergroot je de kans dat men op jouw website terecht komt na het invoeren van deze vragen en contact zoekt. 

Wij zien in het programma Google Search Console (dat website data haarfijn meet) zelfs vragen voorbij komen waarvan wij vermoeden dat ze door een medisch specialist zelf gesteld worden. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Posterolaterale instabiliteit elleboog 
  • Olecranon breuk 
  • Bicepspeesruptuur behandelen

Dit kan aangeven dat er zowel autoriteit voor de zorgvrager als autoriteit voor specialisten in de keten wordt opgebouwd. Een effect waarbij het mes aan twee kanten snijdt dus.

Orthopedische kliniek vindbaar

Analyseer je data en houd focus

Naast het bieden van relevantie aan zorgvragers en collega’s door hun vragen te beantwoorden, dien je ook te denken aan het algoritme van Google. Die bepaald namelijk op basis van harde data of jouw publiek de artikelen überhaupt leest. 

Eén artikel over knie revalidatie zal namelijk maar weinig mensen bereiken. Zelfs niet degene die er specifiek op zoeken. Om gebruikersdata op te bouwen (lezers van jouw artikel) zal Google jouw website en artikelen eerst moeten herkennen. En daarbij geldt “groeiende omvang” als cruciaal criterium. 

Naarmate jij meer artikelen toevoegt over (in dit voorbeeld) knieklachten, blessures, herstel en revalidatietrajecten, dan geef je Google letterlijk en figuurlijk meer houvast om relevante vragen en zoektermen te associëren met de artikelen die jij geschreven hebt. 

En natuurlijk, naarmate jij meer toevoegt, meer schrijft en meer mensen jouw content lezen, ontstaat een duurzame, opwaartse spiraal van bezoekers aan jouw artikelen en website. En zo zet jij jouw orthopedische kliniek online, duurzaam op de kaart.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor