Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Online marketing in de zorg: Geschikt voor elke zorgpraktijk
In dit artikel lees je:
- Voor welke type zorgpraktijken wij werken
- Welke vormen van online marketing wij voor hen doen
- Welke resultaten zorgpraktijken met online marketing kunnen halen
Online marketing voor alle zorgpraktijken
Omdat een volledige omschrijving van typen zorgpraktijken en deelnemers niet in één artikel te beschrijven is, richten wij ons in dit artikel op één deelnemer, namelijk de zorgvrager of zorgconsument. En daarbij vertellen wij over onze ervaringen die wij hebben opgedaan met de volgende typen zorgprofessionals:
- Fysiotherapeuten
- Oefentherapeuten
- Chiropractors
- Tandartsen
- Psychologen
- Functional Medicine/DNA onderzoekers
- Functioneel Neurologen
Online marketing voor fysiotherapeuten
Het opvolgen van patiënten in het behandeltraject met een mail reeks (bijvoorbeeld met mailchimp of vanuit Intramed) zorgt voor hogere therapietrouw. Facebook werkt goed bij het onderhouden van je patiëntenbestand door bijvoorbeeld video’s met oefeningen te posten of te praten over preventie. Die video’s kan je ook mooi op je Youtube kanaal plaatsen. Voor fysiotherapeuten is het dus enerzijds mensen aantrekken met klachten en anderzijds mensen pro-actief bereiken voor bewustwording en preventie met betrekking tot de algehele gezondheid.
“
Online marketing is geschikt voor elk type zorgpraktijk
Online marketing voor Oefentherapeuten
Omdat oefentherapie een groot “doe-het-zelf” karakter heeft, werken video’s waarin dit voorgedaan wordt erg goed. We hebben ook al Tik-Tok filmpjes voorbij zie komen waarin een oefentherapeut eerst uitlegt wat ze doet en wat het verschil is met een fysiotherapeut. In een ander filmpje is deze therapeut met een groep mensen in het park oefening aan het doen. Erg sterk materiaal om mensen de boodschap over te brengen, met welke “klachten” en vragen ze bij een oefentherapeut aan het juiste adres zijn.
Online marketing voor Chiropractors
Bij chiropractie werkt het vermarkten van gezondheidsbewustzijn goed. Facebook advertenties met incentives bij de eerste paar behandelingen, gericht op nek, rug- en schouderpijn leveren veel nieuwe cliënten op. Zelfs een campagne voor bijverkoop van producten als houdingscorrectie vesten is succesvol geweest. Online marketing en chiropractie gaan zeer goed samen.
Online marketing voor Tandartsen
En dan is er nog “verkoop van producten” zoals facings, bleekmiddelen, beugels of prothesen. Voor zowel de reguliere tandarts controle afspraak als deze producten wordt stevig gebruik gemaakt van Google Ads. Omdat specialisatie ook in de tandheelkunde een trend is, adviseren wij – gezien de vragen die erover worden gesteld in Google – daarover regelmatig blogs te schrijven.
Online marketing voor Psychologen
Sterk inhoudelijke artikelen over bijvoorbeeld burn-out, stress of angst zijn een goede manier om de zorgvrager discreet te bereiken. Die moeten natuurlijk op een moderne website staan. Die website moet er netjes uitzien, maar hoeft niet op harde conversie te worden ingericht. Discretie in online marketing voor psychologen is belangrijk.
Voor een organisatie met bedrijfspsychologen hebben wij ons met Google Ads gericht op een zakelijk deel van deze markt: Die voor bedrijfsartsen, waar externe expertises nodig zijn bij vastgelopen re-integratie trajecten. Omdat het hier over onderzoeken/producten gaat, bleek Google Ads heel effectief om bedrijfsartsen aan te trekken.
Online marketing voor DNA-onderzoekers
Voor enkele private klinieken die gezondheid in kaart brengen met DNA-onderzoek, hebben ingezet met sterk inhoudelijke, medische blogs. Denk aan artikelen over hormonen, genen, aandoeningen van organen en gezondheidsklachten in het algemeen. De “reguliere” weg van huisarts naar specialist levert geen resultaat, dus gaan mensen via Google op zoek naar alternatieven daarvoor.
Omdat het hier om zeer, zeer specifieke klachten en oplossingen gaat, is de inhoudelijke content en kwaliteit daarvan de succesfactor. Natuurlijk hoort er ook een nette website bij, maar die hoeft niet te worden ingericht als converteer platform.
Online marketing voor Functioneel Neurologen
Niet dat die klinieken er niet zijn; ze zijn gewoon veel beter te bereiken als ze antwoord geven op vragen over hersenschuddingen, whiplash, duizeligheidsklachten en andere complexe neurologische aandoeningen als ze erover schrijven en artikelen plaatsen op hun website.
Omdat heel weinig klinieken deze stap naar online nog hebben gemaakt, biedt dit grote kansen voor klinieken die dit wel doe. Een sterke blog op een nette website is voorlopig genoeg. En extra stap kan worden gezet in zogenaamde “case-reports”, waar bij wijze van een kleine documentaire de patiënt vertelt over het klachtenbeeld en hoe ze door de specialist zijn geholpen.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
Home / Blog / Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsHet belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsMarketingAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...