Home / Blog / Online marketing in de zorg: Geschikt voor elke zorgpraktijk

Online marketing in de zorg: Geschikt voor elke zorgpraktijk

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 3 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Online marketing in de zorg: Geschikt voor elke zorgpraktijk

In dit artikel lees je: 

  • Voor welke type zorgpraktijken wij werken 
  • Welke vormen van online marketing wij voor hen doen 
  • Welke resultaten zorgpraktijken met online marketing kunnen halen 

Online marketing voor alle zorgpraktijken

Online marketing kan voor elke type zorgpraktijk bijdragen aan groei, identiteit en doelstellingen. Voor zover je kunt spreken van een verschil tussen reguliere of alternatieve zorg (het is maar net wat je referentiekader is) en eerste of tweedelijnszorg, is het uitgangspunt van online marketing voor iedere zorgonderneming hetzelfde: Bekendheid bij en binding van deelnemers in de markt.

Omdat een volledige omschrijving van typen zorgpraktijken en deelnemers niet in één artikel te beschrijven is, richten wij ons in dit artikel op één deelnemer, namelijk de zorgvrager of zorgconsument. En daarbij vertellen wij over onze ervaringen die wij hebben opgedaan met de volgende typen zorgprofessionals:

  • Fysiotherapeuten
  • Oefentherapeuten
  • Chiropractors
  • Tandartsen
  • Psychologen
  • Functional Medicine/DNA onderzoekers
  • Functioneel Neurologen

Online marketing voor fysiotherapeuten

Om een constante toestroom van patiënten te houden, werkt het goed om vindbaar te zijn met Google Ads in combinatie met een moderne en gebruiksvriendelijke website. Ook het schrijven van medische content gericht op lichamelijke klachten trekt bezoekers. Belangrijk daarbij is de focus op een specialisme. Bijvoorbeeld sportorthopedie, kinderfysiotherapie of bekkenfysiotherapie.

Het opvolgen van patiënten in het behandeltraject met een mail reeks (bijvoorbeeld met mailchimp of vanuit Intramed) zorgt voor hogere therapietrouw. Facebook werkt goed bij het onderhouden van je patiëntenbestand door bijvoorbeeld video’s met oefeningen te posten of te praten over preventie. Die video’s kan je ook mooi op je Youtube kanaal plaatsen. Voor fysiotherapeuten is het dus enerzijds mensen aantrekken met klachten en anderzijds mensen pro-actief bereiken voor bewustwording en preventie met betrekking tot de algehele gezondheid.

Online marketing is geschikt voor elk type zorgpraktijk

Online marketing voor Oefentherapeuten

Omdat oefentherapie nog niet “main-stream” is onder de Nederlands bevolking, moeten oefentherapeuten sterker hun best doen om zorgconsumenten aan te trekken. Pro-actieve communicatie op een moderne website waarin je blogs schrijft over de ademhaling, een betere gezondheid in het algemeen of het voorkomen van paniekaanvallen en die blogs vervolgens deelt met Linkedin en Facebook-volgers zijn een goed begin.

Omdat oefentherapie een groot “doe-het-zelf” karakter heeft, werken video’s waarin dit voorgedaan wordt erg goed. We hebben ook al Tik-Tok filmpjes voorbij zie komen waarin een oefentherapeut eerst uitlegt wat ze doet en wat het verschil is met een fysiotherapeut. In een ander filmpje is deze therapeut met een groep mensen in het park oefening aan het doen. Erg sterk materiaal om mensen de boodschap over te brengen, met welke “klachten” en vragen ze bij een oefentherapeut aan het juiste adres zijn.

Online marketing voor Chiropractors

Omdat chiropractie enorm aan bekendheid en populariteit heeft gewonnen de laatste jaren, kan je vrij snel een cliënten stroom op gang krijgen met een Website en Google Ads. De concurrentie is zowel in aantal chiropractors als fatsoenlijke websites, vrij klein. Ook hier werkt het beantwoorden van vragen en lichamelijke klachten – vooral over nek, rug en schouderpijn – met blogartikelen erg goed.

Bij chiropractie werkt het vermarkten van gezondheidsbewustzijn goed. Facebook advertenties met incentives bij de eerste paar behandelingen, gericht op nek, rug- en schouderpijn leveren veel nieuwe cliënten op. Zelfs een campagne voor bijverkoop van producten als houdingscorrectie vesten is succesvol geweest. Online marketing en chiropractie gaan zeer goed samen.

Online marketing in de zorg: Geschikt voor elke zorgpraktijk

Online marketing voor Tandartsen

Bij tandartsen is het preventieve karakter goed te benutten met een mooie website en video’s. Op Youtube zien wel veel tandartsen vertellen over hun praktijk en behandelingen. Ook het esthetische karakter van een goed verzorgd gebit maakt het dat er veel mogelijkheden zijn om hier met online marketing op in te haken. Denk alleen al aan voor/na foto’s en video’s die op vrijwel alle kanalen te delen zijn.

En dan is er nog “verkoop van producten” zoals facings, bleekmiddelen, beugels of prothesen. Voor zowel de reguliere tandarts controle afspraak als deze producten wordt stevig gebruik gemaakt van Google Ads. Omdat specialisatie ook in de tandheelkunde een trend is, adviseren wij – gezien de vragen die erover worden gesteld in Google – daarover regelmatig blogs te schrijven.

Online marketing voor Psychologen

Het klachtenbeeld voor mensen die een psycholoog zoeken is uiterst gevarieerd en complex. Om de juiste doelgroep aan te trekken is het communiceren van de specifieke oplossingen die je als psycholoog biedt daarom van belang. Google Ads inzetten op “psycholoog” kan werken, maar de zoekintentie erachter is niet altijd duidelijk.

Sterk inhoudelijke artikelen over bijvoorbeeld burn-out, stress of angst zijn een goede manier om de zorgvrager discreet te bereiken. Die moeten natuurlijk op een moderne website staan. Die website moet er netjes uitzien, maar hoeft niet op harde conversie te worden ingericht. Discretie in online marketing voor psychologen is belangrijk.

Voor een organisatie met bedrijfspsychologen hebben wij ons met Google Ads gericht op een zakelijk deel van deze markt: Die voor bedrijfsartsen, waar externe expertises nodig zijn bij vastgelopen re-integratie trajecten. Omdat het hier over onderzoeken/producten gaat, bleek Google Ads heel effectief om bedrijfsartsen aan te trekken.

Online marketing voor DNA-onderzoekers

Een mooi voorbeeld van hoe we sec uit data hebben opgemaakt dat er een grote markt is voor mensen die meer willen weten over hun DNA, of meer specifiek over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze gezond worden en blijven.

Voor enkele private klinieken die gezondheid in kaart brengen met DNA-onderzoek, hebben ingezet met sterk inhoudelijke, medische blogs. Denk aan artikelen over hormonen, genen, aandoeningen van organen en gezondheidsklachten in het algemeen. De “reguliere” weg van huisarts naar specialist levert geen resultaat, dus gaan mensen via Google op zoek naar alternatieven daarvoor.

Omdat het hier om zeer, zeer specifieke klachten en oplossingen gaat, is de inhoudelijke content en kwaliteit daarvan de succesfactor. Natuurlijk hoort er ook een nette website bij, maar die hoeft niet te worden ingericht als converteer platform.

Online marketing voor Functioneel Neurologen

Vergelijkbaar met de hierboven beschreven bevindingen van contentmarketing bij DNA-onderzoekers, hebben we ook hiervoor uit data de conclusie getrokken dat een grote groep mensen met hersenschuddingen, post-concussie en diverse andere neurologische klachten een lange gang langs allerlei medische loketten heeft gehad voordat ze uitkomen bij gespecialiseerde klinieken.

Niet dat die klinieken er niet zijn; ze zijn gewoon veel beter te bereiken als ze antwoord geven op vragen over hersenschuddingen, whiplash, duizeligheidsklachten en andere complexe neurologische aandoeningen als ze erover schrijven en artikelen plaatsen op hun website.

Omdat heel weinig klinieken deze stap naar online nog hebben gemaakt, biedt dit grote kansen voor klinieken die dit wel doe. Een sterke blog op een nette website is voorlopig genoeg. En extra stap kan worden gezet in zogenaamde “case-reports”, waar bij wijze van een kleine documentaire de patiënt vertelt over het klachtenbeeld en hoe ze door de specialist zijn geholpen.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Hello!

    Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

    × Sparren met Medifactor