Marketing voor therapeuten, hoe werkt dat?

10 min
Marketing
Auteur: Jerry Groot

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Marketing voor therapeuten, hoe werkt dat?

In dit artikel lees je: 

  • Hoe marketing werkt voor therapeuten en zorgpraktijken 
  • Dat online marketing voor therapeuten steeds belangrijker wordt 
  • Welke eerste concrete stappen je kan zetten 

Of je nu fysiotherapeut of psycholoog bent, je kan niet alle zorgvragers helpen.

Hoe je de zorgvrager helpt met (Online) marketing

De zorgvrager is immer online: Maandelijks worden miljoenen vragen en zoektermen ingevoerd in Google die betrekking hebben op een zorgvraag, klacht of therapie. Je hoeft je als zorgprofessional niet eens actief te promoten om deze groep mensen te helpen; het beantwoorden van de online zorgvraag is al voldoende om de voor jou relevante cliënt in je praktijk in te krijgen.

Op dit blog gaan wij in op alle vormen en gedaanten van marketing voor therapeuten. In dit artikel bespreken wij twee laagdrempelige invalshoeken, waarmee het eigenlijk begint: Wat is de marktfocus binnen jouw kliniek en wat is de eerste manier om deze doelgroep te bereiken?

Wie zijn jouw doelgroepen?

Of je nu fysiotherapeut of psycholoog bent, je kan niet alle zorgvragers helpen. Om goede kwaliteit zorg te leveren is focus en specialisme nodig. Focus zorgt voor een nuttig netwerk en herkenning in de zorgketen, duidelijke processen en een betere structuur in jouw kliniek.

Het zorgt ook vooral voor een duidelijke doelgroep: Help jij mensen met longklachten, weet je alles van het bekken, heb je ervaring met angstklachten of ben je expert in het behandelen van stress? Stel vast waar je goed in bent en wie je kan helpen.

Jouw eerste stap in marketing: Een miljoen vragen in de zoekmachines en lokale bereikbaarheid

Over elke klacht, therapie en zorgvorm worden maandelijks miljoenen vragen gesteld in de zoekmachines; mensen met een urgente zorgvraag of die zich aan het oriënteren zijn welke therapeut bij hen past, of een check van de klachten die zij hebben.

Jouw eerste stap is simpelweg het beantwoorden van die vraag. Als je als therapeut de eerste stappen zet in (online) marketing is adverteren op welk platform dan ook niet eens nodig. Als je sterke groeiambities hebt is dit wel aan te raden, daarover in dit artikel over Google Ads voor zorgpraktijken meer.

Daarnaast bieden Facebook en E-mailmarketing in combinatie met een doelgerichte website grond voor stevige groei. Maar in dit artikel houden we het bij twee laagdrempelige methoden, te weten Medische Content marketing en Google My Business.

zorgvrager helpt met (Online) marketing

Wat is medische content marketing en hoe werkt het?

Met medische content marketing schrijf je informatieve artikelen over een klacht of therapie. Denk aan 500 tot 800 woorden waarin je begint met het beantwoorden van de zorgvraag; Dit is letterlijk de vraag herhalen die in Google wordt ingevoerd.

Je zorgt er met een korte inleiding voor dat de zorgvrager zich in het probleem herkent. Vervolgens leg je oorzaken, symptomen en mogelijk behandelingen uit. Je gaat tot slot in op de specifieke behandeling en kennis van jouw praktijk en sluit af met een call-to-action voor contact.

Belangrijk is dat je deze artikelen in begrijpelijk Nederlands worden geschreven (geen medische encyclopedie s.v.p.) en tegelijkertijd medisch correct zijn. Houd daarbij rekening met leesbaarheid op een mobiel scherm, dus korte alinea’s. En dan moet Google de tekst natuurlijk ook goed kunnen ranken.

Het advies is dan ook – en dit is misschien wel de grootste succesfactor van content marketing – om consequent en frequent nieuwe artikelen te plaatsen. Denk aan minimaal 1 of 2 keer per maand. Zo gaat Google jouw website steeds beter herkennen en komen er steeds meer relevante bezoekers naar jouw website. Houd daarbij wel focus op jouw specialisme.

Wat doet Google My Business voor mijn zorgpraktijk?

Zodra jij als therapeut met jouw praktijk ergens gevestigd bent en mensen hebben je gehoord of gezien, is het eerste wat ze doen jouw naam invoeren in Google. En dan is het belangrijk dat je makkelijk vindbaar, bereikbaar en vooral “belbaar” en “navigeerbaar” bent.

Nog voordat mensen je website bezoeken, zien zij als eerst jouw Google My Business profiel. Dit is die handige praktische informatie direct onder de advertenties (en als er geen ads vertoond worden, dan diréct in je mobiele scherm) en dat vak rechts op een laptop. Als je dit profiel goed vult, is het bijna een soort mini-website waar mensen graag gebruiken van maken.

Google My Business heeft een belknop, je kan foto’s van je praktijk laten zien, openingstijden, een navigatieknop naar Googel Maps, Recensies van klanten en nog veel meer. Kortom, super-praktiisch en relevant voor jouw praktijk.

Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals

Ruim 70% van de Nederlanders zoekt online naar een zorgverlener. De online vindbaarheid van jouw praktijk is dus erg belangrijk. Samen met ons kunt u deze potentiële cliënten bereiken door gerichte, hoogwaardige content die is gekoppeld is aan een overzichtelijke en klantvriendelijke website.

Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om uw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor u als ondernemer in de zorg.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen