Home / Blog / Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

Fysiotherapeut

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

In dit artikel lees je: 

  • Over het verdienmodel van online marketing 
  • Hoe je hiermee als fysiotherapeut rendement haalt 
  • Over de eerste stappen voor fysiotherapeuten in online marketing

    Het verdienmodel van online marketing

    Voor een fysiotherapeut moeten activiteiten in online marketing natuurlijk leiden tot een gevulde agenda. Het “gevoel” dat het werkt ontstaat meestal wanneer het merkbaar drukker wordt in de praktijk. Er worden daarna meestal weinig vragen meer gesteld. 

    Het is juist belangrijk en interessant om het rendement op de investering in cijfers om te zetten. De tarieven en marges in de fysiotherapie zijn niet hoog en er moet hard voor worden gewerkt. Juist omdat er binnen online marketing vaak veel te verbeteren en te optimaliseren valt, loont het om goed te kijken naar wat er gebeurd, wat het kost en wat het oplevert.

    Nieuwe patiënten toeschrijven aan online marketing

    Er ontstaat een concreet beeld van deze cijfers wanneer je dit per maand bekijkt. Een week of een dag is te kort om trends van incidenten te onderscheiden. 

    Houd er rekening mee dat je nooit een waterdicht beeld krijgt van wat het rendement precies is. Je kan heel goed benaderen of nieuwe patiënten uit Google komen of uit mond-tot-mond reclame. Maar ook hier zit kruisbestuiving in: Mensen die jouw praktijk vinden via Google en daarna goed worden geholpen en van hun klachten af zijn, delen dat met hun omgeving. En valt dit uiteindelijk dan onder “Google” of “mond-tot-mond”?

    De kosten van één nieuwe patiënt

    Omdat online marketing inzetten ter werving van nieuwe patiënten een investering is, moet je kunnen uitrekenen of je de investering terugverdient en of deze winstgevend is. Er zijn eenmalige posten, bijvoorbeeld het bouwen van een website, het opzetten van een Google Ads campagne of het inrichten van een E-mail campagne. 

    Daarnaast zijn er maandelijkse kosten, zoals het optimaliseren van Google Ads campagnes, blog marketing waarbij artikelen worden geschreven voor zoekmachine optimalisatie of het volgen van bezoekersgedrag op de website. 

    Wanneer deze activiteiten leiden tot nieuwe patiënten, kan je dat aantal delen door de investering die ervoor staat; wat kost één nieuw contact? Op deze manier is het eenvoudig uitrekenen of het winstgevend is.

    Een nieuw contact kost €25 en levert €300 op. Dat is een gezond rendement.

    Gezond rendement voor fysiotherapeuten

    De omzet die een patiënt oplevert voor een fysiotherapeut kan verschillen. Het is nogal een verschil of je 3 of 10 zittingen hebt en of er sprake is van chronische klachten. Een veelgehoord kengetal is €300 per patiënt per jaar. 

    We laten hierbij nog buiten beschouwing hoeveel extra nieuwe cliënten deze persoon zal meenemen. Bijvoorbeeld een gezinslid of iemand uit de sociale kring. 

    Dan nu de uitleg over het gezonde rendement: De zoekvolumes van termen en vragen met betrekking tot fysiotherapie in Google groeit al jaren groot en groeit door. Het gebruik van internet en Google voor het zoeken en bereiken van fysiotherapeuten gebeurd meestal op demografische wijze.

    Google Ads voor fysiotherapeuten

    In dit artikel beperken wij ons op één vorm van online marketing waarmee je deze mensen naar jouw website trekt: Google Ads.  

    Met Google Ads maak je tekstadvertenties die bij de eerste 3 vermeldingen op pagina 1 van Google komen te staan en de zorgvrager uitnodigen tot een bezoek aan jouw website en het maken van een afspraak. Deze “klik” kost gemiddeld €0,50 tot €3,00. 

    In de marketing werken we met de term “conversie”, wat betekent dat een X-percentage van de websitebezoekers contact opneemt met de praktijk. Een realistische conversie is 5%. Dat betekent dat twintig bezoekers nodig zijn voor één nieuwe aanmelding. 

    Dat is dus €10 tot €40 per aanmelding. Het rendement in dit voorbeeld mag dus duidelijk zijn. In een ander artikel gaan wij in op het rendement uit content marketing, wat nog veel hoger is.

    Rendement marketing Fysiotherapeuten

    De eerste stappen voor een fysiotherapeut in online marketing

    Bij het nemen van de eerste stappen is het niet eens echt nodig om pro-actief aanwezig te zijn op de kanalen van jouw doelgroepen, zoals bijvoorbeeld de kanalen Facebook, Instagram of TikTok. Goed vindbaar en zichtbaar zijn op Google wanneer mensen een fysiotherapeut zoeken is echt al voldoende. 

    Onderschat daarom deze zoekende groepen mensen niet: Maandelijks wordt in heel Nederland het woord “fysiotherapie” in combinatie met een plaats maar liefst 225.000 keer ingevoerd, bijvoorbeeld “Fysiotherapie Amsterdam”. 

    Met een Google Ads campagne zoals hierboven vermeldt, zal jouw agenda zich sneller vullen dan ooit tevoren. Een belangrijke voorwaarde is wel dat jouw website gebruiksvriendelijk is.

    Een website voor fysiotherapeuten

    Zorg dat deze mensen op een gebruiksvriendelijke website komen nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt. Het moet uit de Kopteksten direct duidelijk worden dat ze hier bij een fysiotherapeut zijn. Originele foto’s van de fysiotherapeuten en de praktijk wekken vertrouwen en het moet heel makkelijk zijn om contact te maken: Zorg dus voor goed bereikbare belknoppen en contactformulieren. En onthoud, driekwart van de mensen doet dit op een mobiele telefoon. 

    Ook een goed gevuld Google My Business profiel is aan te raden. Hier gaan dezelfde zaken op: praktische informatie als openingstijden, een belknop en routeplanner maken contact met jouw praktijk gewoon een stuk makkelijker.

    Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

    Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten, Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

    Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorg praktijkhouder met elk gebied helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

    Wie is Medifactor

    Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

    Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

    Plan een vrijblijvend adviesgesprek

    Telefoongesprek met een specialist in zorgmarketing voor fysiotherapie

      +31 (0)850292512

      info@medifactor.nl

      Blijf op de hoogte

      Uitgelichte Artikelen

      ×

      Powered by WhatsApp Chat

      × Sparren met Medifactor