Een website voor eerste lijns Psychologen met een eigen praktijk

10 min
Psycholoog
Auteur: Jerry Groot

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Een website voor eerste lijns Psychologen met een eigen praktijk

In dit artikel lees je: 

  • Hoeveel mensen met psychische klachten hierover online informatie zoeken 
  • Dat een goede website een verlengstuk kan zijn van jouw praktijk 
  • Welke elementen op jouw praktijkwebsite belangrijk zijn voor jouw cliënten

Heel veel mensen zoeken informatie over psychische klachten

Voordat mensen zich daadwerkelijk melde bij een psycholoog voor hulp, lezen zij zich eerst in over de oorzaken en symptomen van hun vermoedelijke klacht. Uit data van Google blijkt dat over psychische klachten dagelijks tienduizenden zoektermen en vragen worden ingevoerd. Het kan hierbij gaan om een enkel woord als “overspannen” tot echt specifieke vragen als “hoe vertel je je baas dat je overspannen bent” en “hoe lang kan je in de ziektewet blijven als je overspannen bent”.

Met betrekking tot dit voorbeeld worden er voor overspannenheid maandelijks 982 zoektermen en 109 vragen ingevoerd in Google. En dat is alleen nog met betrekking tot overspannenheid. Deze informatiebehoefte over psychische is dus echt enorm.

Het wenselijke resultaat van een zoekterm of vraag in Google is natuurlijk een website waar deze duidelijk wordt beantwoord. En daar zijn voor jou als praktijkhouder grote kansen te benutten.

De online informatiebehoefte over psychische klachten is enorm.

Een website als verlengstuk van jouw praktijk

Mensen willen dus goed geïnformeerd worden rondom hun vermoedelijk klacht. Met die tienduizenden mensen die hier dagelijks informatie over willen, heb jij op jouw website de mogelijkheid hen te bereiken én te informeren. Het mes snijdt dus aan twee kanten: Je beantwoord de zorgvraag van mensen én je trekt potentiële cliënten aan.

Het aanbod van echt goede websites onder eerstelijns psychologen praktijken is sterk te verbeteren. Dat wil zeggen, ze zijn niet bewust gericht op de informatiebehoefte en gebruikerservaring van de zorgvrager. Er staan bijvoorbeeld vooral “droge” opsommingen van klachten en kale lappen tekst de werkwijze van de praktijk. Dat is niet waar de zorgvrager (in de eerste instantie) voor komt.

website voor eerste lijns Psychologen

Met welke website elementen je de zorgvrager helpt

Als gezegd heeft men een informatiebehoefte die soms letterlijk in een vraag wordt gesteld. Simpel dus, beantwoorden die vraag. Vertel welke klachten je verhelpt, waarom juist jij als psycholoog hiervoor geschikt bent, wat jouw kwalificaties zijn en welke ervaringen mensen met jou hebben. En tot slot, zet ze op en passende en gebruiksvriendelijke wijze aan tot contact.

In de online marketing hebben bovengenoemde zaken ook een naam:

Vertel welke klachten je verhelpt – Relevantiescore door het beantwoorden van de zoekvraag. Als men “Wat zijn symptomen van overspannenheid” invoert in Google en dit is een belangrijke cliëntengroep voor jou, zorg dan dat je een pagina hebt die begint met “De 5 belangrijkste symptomen van overspannenheid” bijvoorbeeld.

Waar juist jij als psycholoog geschikt bent – Unique Selling Points, of wel USP’s. Hoeft niet heel speciaal of ingewikkeld te zijn, maar je moet ze wel noemen. Bijvoorbeeld “20 jaar ervaring bij het begeleiden van mensen met overspannenheid”

Welke ervaring mensen met jou hebben – Social Proof, waarbij je met reviews en testimonials cliënten aan het woord laat met een korte uitspraak over een positieve ervaring met jou als psycholoog.

Een passende aanzet tot contact – De Call-to-Action. Het is immers prima om mensen goed te informeren en af te sluiten met aantrekkelijk contact formulier of belknop en ze in jouw tekst aan te moedigen om contact met jou te zoeken.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen