Home / Blog / Cliënten werven voor chiropractie praktijken | Marketing voor chiropractors

Cliënten werven voor chiropractie praktijken | Marketing voor chiropractors

Chiropractor

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 15 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Cliënten werven voor chiropractie praktijken | Marketing voor chiropractors

In dit artikel lees je:

  • Hoe je cliënten kan werven voor chiropractiepraktijken
  • Welke internet marketingkanalen geschikt zijn voor chiropractors
  • Hoe je marketingkanalen meetbaar kan maken voor beter resultaat

Ons track record met internet marketing voor chiropractors

Chiropractors horen bij onze klanten van het eerste uur. Sinds onze start een aantal jaar terug, hebben wij voor enkele tientallen chiropractors gewerkt. Naast praktijk groei en cliënten aantrekken is het verwerken van de holistische kijk op gezondheidszorg altijd een belangrijk onderdeel geweest van de exposure.

Door de opgedane kennis van en ervaring in de markt voor chiropractie en de online zoektocht van de zorgvrager, zijn wij dé partner in internet marketing voor chiropractors. De doelstellingen en behoeften die jij als chiropractor hebt, kunnen wij haarfijn concretiseren naar marketingactiviteiten die het gewenste resultaat leveren.

Voor het duurzaam aantrekken van nieuwe cliënten, duurzame aandacht geven buiten de behandelkamer aan bestaande cliënten en het borgen van de naamsbekendheid van de praktijk in de regionale markt, nemen wij in dit artikel de belangrijkste internet marketing kanalen door.

Teamfoto Medifactor

Hoe werf je cliënten voor een chiropractiepraktijk?

Er zijn een aantal manieren voor een chiropractiepraktijk om bekend en verankerd te raken in de markt en op die manier cliënten aan te trekken. Hierbij enkele mogelijkheden:

  • Lid worden van een beroepsvereniging als de NCA voor een betere toegang tot huisartsen en specialisten
  • Offline marketing, zoals publicaties, informatieavonden of het bijwonen van conventies
  • Online marketing, zoals vindbaarheid in Google en zichtbaarheid op Social Media

In dit artikel leggen wij alles uit over onze ervaringen en de mogelijkheden voor chiropractors om met online marketing cliënten aan te trekken. Daarbij nemen wij vijf a tien kanalen door die goed werkbaar zijn en meetbaar resultaat leveren.

Naast nieuwe cliënten aantrekken zijn deze methoden ook zeer geschikt om bestaande cliënten te blijven prikkelen. Met name met betrekking tot de holistische kijk op gezondheidszorg staan chiropractors qua mindset hiermee voor op andere paramedici in de markt.

Later in dit artikel spreken we over toeschrijving van resultaat en “multi-channel” marketing waarbij we de Customer Journey van de zorgvrager analyseren. We laten zien dat alle vormen van online marketing elkaar ondersteunen en bijdragen aan groei van de praktijk.

De zorgvrager wordt hierbij bedient en gevolgd vanaf het moment dat lichamelijke klachten en pijn lang genoeg aanhouden om informatie en hulp te gaan zoeken. Dan worden vragen in Google ingevoerd en dat is het moment waar jij als chiropractor een rol in kan spelen in het (online) helpen en begeleiden van de zorgvrager.

Wij weten precies welk marketing kanaal op welk moment bij chiropractors past

Marketingkanalen die geschikt zijn voor chiropractors

In Nederland zijn er veel kleine praktijken, met één of enkele chiropractors. Van grote praktijken met meerdere vestigingen zijn er slechts een handvol. Dat heeft invloed op de online marketing kanalen die echt zinvol zijn om in te zetten. Specialisaties spelen bijvoorbeeld ook een grote rol mee.

Daarom volgt eerst een overzicht van alle online marketing kanalen die je voor een chiropractie praktijk kan inzetten. Daarna leggen wij in detail uit hoe ze worden uitgevoerd. Je kan als chiropractor na het lezen van dit stuk zelf al goed inschatten of de aanpak bij jou past.

Marketing platformen:

  • De website van de praktijk als centrum van alle online marketing
  • Jouw Google My Business profiel – Het informatievak op de 1e pagina van Google

Marketing Kanalen:

  • Google Ads voor het aantrekken van mensen die een chiropractor zoeken
  • Medische chiropractische blogartikelen voor focus op specifieke klachten en de holistische kijken op gezondheid(szorg)
  • Facebook en Instagram voor het communiceren van lifestyle & preventie
  • E-mail marketing voor het binden en opvolgen van cliënten en trajecten
  • Youtube voor het creëren van de healthy mindset die je als chiropractor wil overdragen

We gebruiken hier het onderscheid tussen platformen en kanalen. Met verwijzing naar de eerder genoemde “klantenreis” of customer/patiënt journey, brengen de online kanalen de patiënt naar het platform waar een goede user experience en interface moeten leiden tot contact. En dat gebeurd in het centrum van de online marketing, de website.

Marketing voor chiropractor

Een website voor chiropractors

Het centrum voor alle online marketing voor chiropractors is de website van de praktijk. Hiermee hebben bestaande en nieuwe cliënten alsmede mensen die zich oriënteren in informatie over hun gezondheid de meeste interactie.

De andere genoemde kanalen kunnen ook stand-alone functioneren, echter is dat effect niet altijd duurzaam en lang niet zo sterk als wanneer dit in combinatie met de website gebeurd. Die dient dan natuurlijk op en top ingericht te zijn om de bezoekers goed te bedienen.

En daarmee bedoelen we dat die antwoord geeft op vragen, daarmee hoge waarde biedt en aanzet tot contact. Dat gebeurd met belknoppen en aantrekkelijke contactformulieren, die met name op een smartphone tip top in orde moeten zijn.

Andere belangrijke zaken zijn de relevantie van de gegeven informatie. Zo kan je op pagina’s die moeten aanzetten tot contact beter werken met beknopte informatie, voordelen en unique selling points noemen. Op een blogpagina dien je rijke en uitgebreide informatie te geven over klachten en de manier waarop chiropractie specifiek een oplossing biedt.

Gebruik bij dit alles zoveel mogelijk professionele foto’s van de chiropractors in de praktijk. Dat zorgt voor een authentieke sfeer en een hoger vertrouwen bij websitebezoekers. En noem ook klantervaringen, de zogenaamde testimonials. Patiënten vertellen hierbij over hun klacht, de zoektocht naar een oplossing en de manier waarop chiropractie dingen in hun leven weer mogelijk maakt.

Website op maat chiropractor

Webdesign voor chiropractors

Voor chiropractors werken wij met twee soorten webdesign:

  • Een specifiek voor chiropractie praktijken ontworpen design
  • Een website die naar wensen en behoeften op maat gemaakt wordt

Zoals eerder genoemd horen chiropractors bij onze klanten van het eerste uur. Door de vele google ads campagnes en content die wij voor diverse praktijken hebben gemaakt en gevoerd, hebben wij goed zicht op website bezoekersgedrag. Het webdesign specifiek voor chiropractors is hierop afgestemd.

Buiten dat dit design er aantrekkelijk uitziet, voorziet hij vooral in de belangrijkste behoefte van de chiropractor: Cliënten en prospects waarde en een goede gebruikerservaring bieden. Bovendien is het heel betaalbaar. Met authentieke foto’s van de praktijk en chiropractors(die behandelingen uitvoeren) creëren we tot slot een look & feel die goed bij de praktijk past.

We leveren deze namelijk voor een fixed price van €2250 ex btw. Houd qua doorloop en productietijd rekening met 4 weken.

Ook zijn er chiropractors die een zodanige eigen identiteit willen uitstralen, dat een maatwerk website beter past. Hierbij starten we vanaf scratch en wordt veel geïnvesteerd in look & feel, ontwerp en kleurgebruik.

Qua functie en resultaat zit er relatief weinig verschil beiden typen websites. Zie het chiropractie design als een 7.5, wat een ruime voldoende is en sterk zal bijdragen aan groei van de praktijk.

Het maatwerk levert over het algemeen echte kunstwerken op. Gemiddeld genomen is de conversie van het maatwerk iets hoger. Wij leveren dit vanaf €5000 ex btw. De “productie” tijd hiervoor is ongeveer drie maanden.

Website template chiropractor

Google My Business – Informatievak op pagina 1 Google

Wanneer de naamsbekendheid van jouw praktijk toeneemt, zullen meer mensen jouw praktijknaam in Google invoeren. We hebben eerder gezegd dat de website het centrum is voor alle online marketing. Nu geldt er wel een belangrijke nuance voor mensen die jouw praktijk al kennen.

Die mensen willen namelijk gewoon snel contact. Met een compleet ingevuld Google My Business profiel kan dat. Dat is het informatievak wat dan verschijnt – bij desktops aan de rechterkant en op een smartphone meestal schermvullend bovenaan – en wat deze praktische mogelijkheden en knoppen heeft.

Uit gebruikersdata is duidelijk te zien dat de belknop heel vaak gebruikt wordt. Of dat er veel genavigeerd wordt.

Google biedt veel opties om dit informatievak er aantrekkelijk uit te laten zien. Wanneer je alles goed invult en bijhoud, dan wordt het voor mensen aantrekkelijker en makkelijker om te kijken, klikken, bellen en navigeren.

Voor de weergave op een Smartphone (70% van de chiropractor zoekenden mensen doen dit mobiel) volgen hier alle opties:

  • De naam van je praktijk met sterrenbeoordeling (van je reviews) en voorvertoning van een foto
  • Locatie informatie, openingstijden en je telefoonnummer inclusief Google Maps vertoning
  • Onder “overzicht” direct klikbare buttons naar je website, of om te bellen, navigeren, en labelen
  • Onder “posts” kan je informatieve updates over de praktijk plaatsen. Denk aan posts over lifestyle, behandelingen en de blogs die op je website staan
  • Onder “producten” kan je bijvoorbeeld trajecten en behandel pakketten aanprijzen
  • Onder “reviews” staan gele sterren en regels tekst van jouw cliënten. Via de mobiele app kan je hen een WhatsApp link sturen waarmee ze in een paar seconden een review kunnen schrijven
  • Met de optie “foto’s” kan je veel actueel materiaal van je praktijk laten zien

En last but not least kan je onder “over” een uitgebreide introductie doen van je praktijk en kunnen potentiële cliënten vragen stellen in de Google My Business-chat. Kortom, hoe meer aandacht je dit geeft, hoe aantrekkelijker en makkelijker het wordt voor de mensen die jouw naam kennen en horen om in contact met jou te komen.

GMB chiropractor

Google Ads voor mensen die direct een chiropractor zoeken

Google Ads richt zich tot mensen die direct een chiropractor zoeken en meestal meteen een afspraak willen maken. Dit is overigens niet de uitgesproken functie van Google Ads voor chiropractors, maar vooral de typering die wij eraan geven als het gaat over de manier waarop een chiropractor Google Ads het beste kan inzetten.

Dit heeft te maken met de zoekintentie van mensen die bijvoorbeeld “chiropractor woonplaats” invoeren in de Google zoekbalk. Wij weten inmiddels dat wanneer mensen dit invoeren, dát hun zoekintentie en behoefte is.

Wanneer je een chiropractor met zijn tekstadvertentie bovenaan pagina 1 van Google ziet staan, zal het je opvallen dat er in korte kreten wordt gesproken over voordelen, specialismen, handige en praktische zaken en dat dit (als het goed gedaan is) ook op de pagina waarop je komt (dit noemen we een landingspagina) wordt herhaald.

Dit zijn allemaal relevante zaken voor iemand die bijvoorbeeld onderstaande zoektermen (eigenlijk gewoon informatieve vragen) invoert:

  • Beste chiropractor leiden
  • Chiropractor afspraak maken
  • Chiropractor meteen terecht

Wanneer de tekstadvertenties aan de juiste wetten, regels en prestaties voldoen, is een plek op 1, 2 of 3 heel goed mogelijk. In ca. 5% van die gevallen wordt de advertentie ook echt aangeklikt. En dan doe je het heel goed.

Per klik betaal je vervolgens een bedrag aan Google. Afhankelijk van een hoop factoren is dat gemiddeld €2,00. Dit kan flink verschillen. Denk aan de regio, de dag van de week, het tijdstip, de concurrentie en meer.

We herhalen en benadrukken graag nogmaals dat Google Ads voor chiropractors super goed werkt voor mensen die bewust een chiropractor zoeken. Met super goed bedoelen we natuurlijk dat deze mensen na de klik op de advertentie via de website contact met de chiropractor zoeken.

Google Ads werkt niet of nauwelijks wanneer je de advertenties richt op lichamelijke klachten. Bijvoorbeeld wanneer mensen invoeren “pijn in de onderrug” en jij vervolgens met een advertentie deze meneer of mevrouw met de tekst “pijn in uw rug? chiropractie helpt u van uw klachten af” probeert contact met jou te laten nemen.

Ja, deze advertentie zal veel worden aangeklikt. Maar bijna niemand zal op de website vervolgens contact met jou nemen. Mensen willen zich bij lichamelijke klachten namelijk eerst inlezen. Waar komt mijn pijn vandaan? Wat zijn mogelijke oorzaken? En welke specialist kan mij hierbij het beste helpen?

Nu zijn dit absoluut wel interessante mensen voor een chiropractor, je moet ze alleen op een andere manier naar je website trekken. En dat doe je met blogs. Daarover later in dit artikel meer.

Google Ads rendeert enorm wanneer je een website hebt die ingericht is op contact gemak en gebruikerservaring. Een conversie van 3% uit alle websitebezoekers is voor een chiropractor een prachtig rendement.

Ads chiropractie

Google Ads rendeert goed voor Chiropractors

Het rendement uit een investering dien je altijd cijfermatig vast te stellen. In de praktijk zien we overigens dat rendement ook “gevoeld” moet worden. Dat gebeurd meestal wanneer in de mailbox regelmatig een vraag van een persoon staat of wanneer de telefoon vaker gaat.

Het cijfermatige rendement stel je vast met de kosten per aanmelding (wij zeggen Cost Per Lead). Dit is relatief eenvoudig te berekenen:

Kosten Google Ads / Aantal aanmeldingen uit Google Ads = Cost Per Lead.

Laten we uitgaan van het eerder genoemde gemiddelde van € 2,00 per klik op een advertentie. Stel je voor dat je € 500 ter beschikking stelt per maand “voor klikken”. Dan haal je gemiddeld 250 bezoekers naar je website.

Bij een website die goed converteert kan je hier ca. 15 aanmeldingen uit halen. Dat is ca. 5% en dat noemen we het conversiepercentage.
Deze conversies (aanmeldingen dus) ontstaan niet doordat de advertenties “gewoon vertoond en aangeklikt” worden. Aan de instellingen van Google Ads moet bij een actief lopende campagne namelijk wekelijks gesleuteld worden om jouw geld te richten op de juiste kwaliteit zoekwoorden, advertenties en aanmeldingen.

Voor dat “sleutelen”, wat eigenlijk data-optimalisatie is, betaal je Medifactor een vast bedrag per maand. Bij een klikbudget van € 500 is dat € 360. Je betaalt dan dus per aanmelding € 57. Voor chiropractors is dat een prachtig rendement, als je uitgaan van een omzet per klant van meer dan € 500.

Dan hebben we het overigens nog niet gehad over de retentie van deze klant omdat hij jouw praktijk kent en daarnaast de mond-tot-mondreclame die uit goede ervaringen zal ontstaan. Je kan dus gerust spreken van een torenhoog rendement.

Ads charts chiropractie

Duurzame internet marketing met Blogs en YouTube

Van alle internet marketing horen blogs en YouTube video’s bij de meest duurzame. De kern hiervan is namelijk dat je “voor altijd” waardevolle content plaatst in een zoekmachine waar het “voor altijd” staat.

Mensen stellen in Google en Youtube heel veel vragen over hun gezondheid en lichamelijke klachten. De zoekvolumes hieromtrent nemen al jaren gestaag toe. Ook de typen vragen worden steeds specifieker.

Als jij op jouw website consequent blogs blijft toevoegen waarin je uitgebreid antwoord geeft op deze vragen, zullen zowel de zorgvrager als Google jouw website als een groeiende autoriteit zien op het gebied van lichamelijke klachten en de preventie + behandeling daarvan.

Met chiropractie als invalshoek is over een zeer groot scala aan klachten en behandelingen te schrijven. De holistische benadering van gezondheid, lifestyle, functionele neurologie, sportchiropractie en kinderchiropractie vormen onderwerpen waarover mensen graag lezen.
En naast erover lezen, kijken mensen ook graag naar video’s hierover. Youtube is immers ook zoekmachine. Maak video’s waarin je vertelt over integrale gezondheid, levensstijl, het zelfherstellend vermogen van het lichaam en meer.

Allemaal onderwerpen die “voor altijd” interessant zijn en hun waarde behouden. Als deze video’s volgens de zoekmachine optimalisatie richtlijnen van YouTube worden gemaakt, worden deze ook hier goed vindbaar.

Wij gebruiken diverse programma’s voor het genereren van data over zoektermen en informatiebehoefte van de zorgvrager over lichamelijke klachten. De belangrijkste is Google Search Console, voor het bepalen van de koers van de blogs op een website.

Een zoektermen tool voor Youtube is bijvoorbeeld Ahrefs. Er is (nog) relatief weinig bekend over zoekdata binnen Youtube, maar dit programma geeft een goede richting.

Blog artikelen chiropractie

SEO voor chiropractor blogs en YouTube video’s

Wanneer je blogs aan het toevoegen bent en video’s maakt, dan moet je voldoen aan een bepaalde standaard en kwaliteit die ervoor zorgt dat Google en Youtube de content goed kunnen herkennen.

Deze standaard en kwaliteit wordt zoekmachine optimalisatie (search engine optimization) genoemd. We korten het hier af naar SEO.

De variabelen binnen SEO zijn zeer groot. Het kan gaan om ogenschijnlijk simpele zaken als het regelmatig gebruik van relevante zoektermen, tot meer technische aspecten in de indexering van pagina’s.

Als je aan onderstaande zaken voldoet, kom je al een heel eind:

Google:

  • De laadsnelheid op een smartphone
  • Aansluiting van blogs en algehele inhoud vs zoekvraag
  • Mobiele gebruikerservaring in het algemeen (Voor de snelle afspraken!)
  • Interne verwijzingen (links) in de teksten tussen relevante pagina’s
  • Autoriteit, inhoud, leeftijd (dat gaat vanzelf) en omvang van je website

YouTube:

  • Geef je videobestand een zoekterm als naam
  • Neem in je video een call-to-action op voor contact met jouw praktijk
  • Zorg voor een passende “voorvertoning” van je video (de thumbnail)
  • Laat de kijker weten wat hij kan verwachten met een goede beschrijving
  • Leeftijd en omvang van je YouTube profiel
Youtube chiropractor

Hoog rendement uit blogs voor chiropractors

Zoals we een paar alinea’s terug al over het hoge rendement van Google Ads spraken, zo is dat bij blogs op de lange termijn nóg hoger. Ook hier geldt dat je naar cijfers en data moet kijken. En dat is met de juiste inrichting van programma’s als Google Analytics en Google Search Console goed te doen.

Bezoekers en leads uit blogs zijn altijd organisch. Dat kanaal is goed te filteren. Je kijkt naar het aantal bezoekers uit de organische zoekresultaten en kijkt hoeveel “gebeurtenissen” of “doelen” zijn geregistreerd. Dit zijn de eerder genoemde mail-knoppen, belknoppen en contactformulieren.

Dat brengt je direct op het conversiepercentage. Uit organische bezoekers is dat meestal 0.5% tot 2%. Dat heeft met hun zoekintentie te maken: Ze willen vooral geïnformeerd worden en een relatief kleiner deel dan bijvoorbeeld bij Google Ads (waarbij 5% conversie vrij normaal is) neemt meteen contact. Dan nog is 0.5% a 2% een prachtig resultaat.

Hoe meer blogs jij over een specifiek type klacht, of specialisatie binnen de chiropractie schrijft, hoe beter Google jouw website daarvoor als autoriteit gaat zien. “Hoe helpt een chiropractor bij hernia” is namelijk slechts één variatie van de vele vragen die over chiropractie en hernia worden gesteld.

Bij Medifactor doen wij marktonderzoek, strategie overleg, het schrijfwerk, designen én plaatsen van de blogs op de website volledig in eigen beheer. Wij zullen jou betrekken bij de koers en analyse van de voortgang, maar leveren het product voor jou hands-off.

Daarvoor rekenen wij per blog € 315 excl. btw. Het advies is om er minimaal twee per maand aan je website toe te voegen, maar eigenlijk is drie of vier voor de groei beter. Binnen zes maanden tot een jaar ontwikkel je zo een duurzame en relevante stroom bezoekers.

En dan brengt ons tot het harde rendement. Stel dat je een jaar lang vier blogs per maand plaatst. Dat komt neer op 12 x 4 x 315 = € 15.120 voor 48 blogs. Dit genereert in dat jaar misschien in totaal 2500 bezoekers. Het jaar erop kan je rustig uitgaan van het vijfvoudige.

Jaar 1 brengt je dan 2500 x 1% conversie = 25 nieuwe patiënten. Bij een gemiddelde omzet van € 750 per patiënt per jaar is het aanvangsrendement dan € 18.750 omzet / € 15.120 kosten = 24%. Niet gek.

Maar dan volgt jaar 2: Met 12.500 bezoekers x 1% conversie heb je 125 nieuwe patiënten die een kleine € 94k omzet binnenbrengen. Dit zijn volkomen realistische getallen bij praktijk die dit een jaar en langer doen. Medische, chiropractische content op de website van een praktijk is dus een prachtige investering met een zeer hoog rendement.

Search Console chiropractor

Chiropractie branding met Social Media

Chiropractie brengt een holistische boodschap. Het gaat over lifestyle, het zelfherstellend vermogen van het lichaam en bewust met de eigen gezondheid omgaan. Deze integraliteit is zeer “brandable” als je een boodschap wil brengen op social media.

We hebben het hier wel expliciet over branding. Voor echte leadgeneratie voor een chiropractiepraktijk zijn social media minder geschikt. Er wordt immers niets actief op gezocht, dus het vergt een flink arsenaal aan advertenties en posts om mensen contact met jou te laten nemen.

En dan moet je dat ook nog combineren met harde incentives. Denk aan gratis gezondheids gesprekken, uitdelen van rugkussens en de Myovision Scan voor de helft van de prijs. Echter, dat brengt meestal niet het type duurzame klant dat je wil, maar de koopjesjagers.

Daarom is het beter een andere doelstelling te hebben met exposure op social media. Het is een uitstekend middel ter ondersteuning van andere online-marketingactiviteiten en ook zeker om de beleving van chiropractie bij jouw bestaande klantenkring te versterken.

Zoals reeds genoemd is er meer dan genoeg aan waardevolle boodschappen te noemen.
Bedenk ook dat je mensen kan bereiken die wel lichamelijke klachten hebben, maar nog oriënteren bij welke type zorgverlener ze aan het juiste adres zijn.

En natuurlijk wordt de keuze van mensen voor jou positief beïnvloed op het moment dat ze een urgente behoefte hebben en ze jouw naam regelmatig voorbij zien komen.

Chiropractie social media

Volgers creëren op Social Media

Je kan natuurlijk betaald gaan adverteren om zo een groter publiek te bereiken en je boodschap te verspreiden. Nogmaals, natuurlijk zal er wel enige tractie ontstaan, maar onze ervaring is dat adverteren alleen werkt met harde incentives en die trekken voor een chiropractor niet de voorkeursdoelgroep aan.

Een betere, duurzame en passende manier van de “chiropractic message” verspreiden is door het op natuurlijke wijze vergroten van jouw fanbase. Volgers van jouw persoonlijke profiel of bedrijfspagina dus, die regelmatig bijdragen van jou op hun feed zien.

Die fanbase moet bij voorkeur dagelijks deze boodschap zien. En het proces van vergroten van je fanbase/volgers moet in een consequent hoog tempo gebeuren. Beide processen moeten vervolgens continu over een langere periode van tijd actief zijn. Zeg een jaar en langer.

Dit is alleen werkbaar als je met rubrieken werkt en het posten vooruit plant/automatiseert.

Hierbij enkele voorbeelden van rubrieken:

  • Algemene updates van de praktijk
  • Resultaten van behandeltrajecten
  • Informatie over lichamelijke klachten en lifestyle
  • Informatie over vergoedingen
  • Beantwoorden van in Google gestelde vragen

Dagelijks posten betekent minstens 30 posts per maand idealiter nog meer. Met een programma als Hootsuite of Loomly kan je van een contentkalender gebruik maken die dit automatiseert. Zo kan je de social media werkzaamheden plannen in een paar uur per week.

Volgers creëren op Social Media

Klantenbeleving met E-mail marketing

Omdat chiropractie voor mensen iets voor het leven is, kan je als chiropractor heel goed werken aan klantenbinding en klantbeleving. E-mail marketing is daar een zeer geschikte methode voor.

Zo is een e-mail sturen in onder meer de volgende situaties gepast en effectief:

  • Als iemand een paar maanden niet geweest is voor een behandeling
  • Als iemand zijn behandeltraject nog niet heeft afgemaakt
  • Om te vragen hoe het met de gezondheid en way of life in het algemeen gaat na een half jaar

Dit soort contacten zorgen voor binding, loyaliteit en retentie. Als je dergelijke mails stuurt, converteert dit bovendien altijd in een X-percentage behandelingen.

Belangrijke hiervoor is dat je het systematisch inzet:

  • Je moet dit goed faciliteren, met een e-mail programma als mailchimp
  • Het moet een gewoonte zijn voor de chiropractors om deze mails op te volgen

Als je hiervan een gewoonte maakt en onderdeel van iedereen zijn reguliere werkwijze, verkleint het ook de kans dat mensen die een tijdje uit beeld zijn zich wenden tot een andere chiropractor.

We geven hier enkele direct toepasbare praktische tips. Onderstaand email format kan je zo overnemen. We noemden Mailchimp, maar onze boodschap gaat natuurlijk over het principe. Je kan deze dus in elke daarvoor geschikt systeem toepassen.

Hoi {voornaam},

Wij hopen dat het goed met je gaat! Een half jaar geleden heb je bij ons een aantal behandelingen gehad tegen jouw {klacht}.

Wij zijn erg benieuwd of je weer pijnvrij kan werken, sporten, slapen en bewegen.

Zijn er nog momenten waarop je iets voelt? Zoals je weet vergt een gezond en pijnvrij lichaam onderhoud.

We willen je daarom uitnodigen voor een vrijblijvende gezondheidscheck. Dan weet je precies hoe je ervoor staat.

Je kan een afspraak inplannen via onderstaande link:

{afspraak link}

Wij hopen jou snel weer te zien!

Met vriendelijke groet,
Jerry Groot
Chiropractor

Email marketing chiropractie

Hoe meet je marketing activiteiten?

Alle systemen, platformen en kanalen die we in dit artikel hebben omschreven leveren iets heel waardevols op voor jouw praktijk: Online data.

Deze data zegt iets over de manier waarop mensen, Google en Youtube jouw praktijk zien. En als we dat afzetten tegen die invloed die online tegenwoordig heeft op bedrijfsprestaties, is deze data niet meer los te zien van de prestaties van een chiropractie praktijk.

Natuurlijk kan het zijn dat je al heel lang in het vak zit en een trouwe klantenkring hebt opgebouwd die echt niet zomaar weggaat. Ook als je een eenmanszaak hebt zal je als snel een voldoende gevulde agenda hebben waardoor online niet zo urgent is.

Op de lange termijn, kan je echter niet om online heen. En al helemaal niet om de data. Binnen een paar jaar is jouw online data rapportage net zo belangrijk als de financiële rapportage van je accountant, om te bepalen hoe je praktijk ervoor staat en hoe het met jou concurrentiepositie gesteld is.

Die online data wordt gegenereerd met software als Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager. Mits goed ingericht, maak je hiermee álle online activiteit van je bezoekers, kijkers en klikkers inzichtelijk.

Zo kan je zien of een bezoeker gebeld of gemaild heeft en of hij daarvoor een Google Ads tekstadvertentie heeft aangeklikt, een blog heeft gelezen of een Youtube video heeft bekeken.

Daaruit ontstaat een betrouwbaar beeld waarmee je kan vaststellen waar je betalende klanten uiteindelijk vandaan komen. Overigens zal dit altijd het gevolg zijn van Omni Channel marketing activiteiten. Alles beïnvloed elkaar tenslotte. In het volgende stuk daarover meer.

Chiropractie analytics

Omni-channel marketing

Een chiropractie cliënt zal op verschillende manier online in aanraking komen met jouw praktijk. Bij Google Ads gaat het al om twee manieren: Een tekstadvertentie en jouw website. Mogelijk hebben ze jouw naam als eens gehoord en gebruiken ze Google My Business ook. Dat zijn dan al drie en vier kanalen die met elkaar in verbinding staan.

Als je daarnaast nog meerdere in dit artikel beschreven kanalen inzet, dien je te realiseren dat je daarmee mensen op verschillende momenten beïnvloed in hun reis naar jouw praktijk. Deze verschillende momenten dienen elkaar idealiter op een positieve manier te ondersteunen en het is nog beter als ze bewust op die manier worden ingezet.

En wanneer dat zo is – het zal niet altijd waterdicht en verklaarbaar zijn overigens – dan kan de groei van jouw praktijk aan “omnichannel” marketing activiteiten worden toegeschreven. Daar moet offline ook bij worden gerekend. On & offline lopen wat dat betreft natuurlijk door elkaar.

We hebben meerdere keren de term “customer journey” gebruikt. Dat is de reis die een potentiële chiropractie cliënt aflegt voordat hij bij jou op de behandelbank ligt. Elke klant legt een reis af.

Als iemand zich dus bij jou meld voor een afspraak, een vraag heeft over rugklachten die niet weggaan of wil werken aan zijn gezondheid, dan is het interessant om met reverse engineering erachter te komen welke stappen die persoon heeft gezet om bij jou te komen en zo het verband te leggen met de marketing activiteiten die je onderneemt.

customer journey

De customer journey van een chiropractie cliënt

Die reverse engineering geeft je een betrouwbaar beeld van de effectiviteit van de verschillende kanalen. Exacte toeschrijving haal je echter niet en dat hoeft ook niet. Als je bij redelijke benadering weet of een kanaal iets toevoegt is dat voldoende voor verdere doorontwikkeling van je praktijk.

Om dit te illustreren volgt hier de Customer Journey van een persoon die al een tijdje last heeft van nek- en rugklachten. We nemen stapsgewijs door hoe deze persoon bij jouw praktijk terecht kan komen. Je zal dan ook zien dat toeschrijving (ook wel attributie genoemd) bij benadering voldoende is.

Stap 1
Zorgvrager heeft al een tijdje last van nek- en rugklachten. Het begint hem nu te belemmeren in zijn werk en sporten gaat steeds slechter omdat alles steeds sneller vastzit.

Stap 2
Hij voert in Google “nek en rugklachten tijdens werken en sporten”. Hij ziet diverse websites staan van chiropractors, oefentherapeuten, beweeg klinieken en fysiotherapeuten.

Stap 3
Het valt hem op dat die ene chiropractor een pagina die precies ingaat op zijn vraag. Hij klikt op deze pagina en komt op een informatief artikel waar uitleg wordt gegeven over de wervelkolom, het zenuwstelsel en lichamelijke houding. Er worden diverse oorzaken besproken en hoe chiropractie de klachten kan verminderen.

Stap 4
In de weken erna bezoekt hij nog diverse websites die iets te melden over nek- en rugklachten. Die chiropractor leek er wel echt het meeste van te weten. Wat was de naam ook alweer? Net als iedere andere internetgebruiker maakt hij het zichzelf makkelijk en voert “chiropractor met pagina over nekklachten” in op Google.

Stap 5
Door de eerder geaccepteerde marketingcookie én zijn besteedde tijd op die ene pagina, weet Google dat enkele websites specifiek relevant voor hem zijn. Hij ziet een Google advertentie staan van de chiropractor waarvan hij die ene pagina gelezen had. Hij klikt op deze advertentie en komt op zijn website terecht.

Stap 6
Het is duidelijk dat deze chiropractor echt álles weet van nek- en rugklachten. Hij zit ook dat artikel weer staan bij de blogs. Er staan er bovendien nog veel meer. Hij belt ze, want dat gaat erg makkelijk met die belknop die in beeld blijft op zijn mobiel. Hij wordt vriendelijk te woord gestaan door de praktijkassistent en maakt voor overmorgen een afspraak. Dat ging vlot en prettig!

Stap 7
Bij de intake wordt goed naar zijn klachten geluisterd en volgt al meteen de eerste behandeling. Er worden een aantal behandelingen gepland en hij moet zelf ook eea doen voor het voorkomen van verdere nek- en rugpijn. Het helpt wel meteen goed. Tijdens het werk – wat overwegend zittend achter een bureau plaatsvindt – blijft de pijn eigenlijk steeds langer weg.

Stap 8
De chiropractor heeft hem op LinkedIn uitgenodigd en hij ziet daar regelmatig posts voorbij komen over een gezonde houding, gezonde voeding en het belang van bewegen.

Stap 9
Een aantal maanden na de laatste behandelingen krijgt hij een e-mail van de chiropractor. Hij had zijn e-mail adres al opgegeven bij de intake. Hij vraagt hoe het met hem gaat en of werken en sporten alweer lukt zonder pijn.

Stap 10
Het gaat inderdaad veel beter, maar af en toe komt de pijn terug. Eerlijk gezegd had hij er zelf ook wel meer aan kunnen doen. Hij weet precies wat hij moet doen, maar komt er slecht aan toe. Een check of alles nog goed is lijkt geen slecht idee. Hij maakt een afspraak voor een tussentijdse controle.

En deze 10 stappen zijn er in kortere en langere versies met verschillende verhaallijnen. Door deze meneer/mevrouw goed te blijven volgen kan hij/zij goed blijvend worden voorzien van waardevolle content en worden geactiveerd om naar de praktijk te blijven komen.

In dit artikel hebben wij de belangrijkste online marketing kanalen en stappen genoemd voor het werven en binden van cliënten voor chiropractie praktijken. Wij kennen de markt aan vraag en aanbodzijde goed en weten daarom dat wanneer je 1 of 2 kanalen goed en consequent inzet, de daarmee al succesvol kan zijn.

De keuze hiervoor hangt af van de doelstellingen die je als praktijkhouder voor ogen hebt. Voor elke chiropractor, elke doelstelling en elk budget hebben wij oplossingen.

Ben je na het lezen van dit artikel getriggerd en wil je meer weten over hij wij meer cliënten voor jouw praktijk kunnen werven, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen